HP maakt details pa-8700 processor bekend

Press Archive
Press Contacts

HP MAAKT DETAILS PA-8700 PROCESSOR BEKEND

.18 micron CMOS-proces maakt 3,2 miljard berekeningen per seconde mogelijk en zorgt voor superieure prijs-prestatieverhouding

Amstelveen, 27 april 2000 Hewlett-Packard heeft de details bekendgemaakt van de 64-bit PA-8700 processor, die vanaf de eerste helft van 2001 in servers en werkstations zal worden gebruikt. De nieuwe processor is ontworpen voor frequenties vanaf 800 MHz.HP maakte dit bekend op de InterWorks 2000, een gebruikersgroep voor HP enterprise computing.

De PA-8700 werd eind maart in productie genomen. De processor verhoogt de prijs/prestatie-verhouding van PA-RISC processors. Vroege schattingen van HP tonen aan dat het integer en floating point van de PA-8700 respectievelijk minstens 64 procent en 14 procent beter zijn dan die van concurrenten.

HP loopt voorop met de inzet van grote processors met cachegeheugen op de chip. De PA-8700 is gemaakt met het .18 micron CMOS-proces op basis van koper. Hierdoor kan 2,25 MB data op de chip in cache worden opgeslagen. Dit is meer dan andere micro-processors ooit boden en 50 procent meer dan de PA-8600. Het nieuwe .18 micronproces verlaagt het voltage, wat bij hogere frequenties een aanzienlijk lager stroomverbruik en lagere temperatuur oplevert. Daarnaast kan de PA-8700 door de kleinere afmetingen 3,2 miljard berekeningen per seconde aan.

Naast investeringen in IA-64 blijft HP oplossingen ontwikkelen op basis van PA-RISC, minstens tot de PA-8900. Dit dubbele ontwikkeltraject beschermt investeringen in IT-infrastructuren en
-omgevingen en maakt het gebruikers mogelijk zelf te bepalen wanneer zij overstappen op IA-64.

HP-oplossingen op basis van PA-RISC-technologie bieden schaalbaarheid, beschikbaarheid en flexibiliteit voor e-services, e-commerce, datawarehousing, transactieverwerking, wetenschappelijke modellering en CAD. IA-64 (Intel Architecture, 64 bit) is een computerarchitectuur van de volgende generatie die door HP en Intel samen is ontwikkeld.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent is HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk

HP Bottom Banner