Kamervragen over bezoek Koningin aan Leiden

Tweede Kamer der Staten Generaal

2990010370

1

Heeft u kennisgenomen van het geplande bezoek op 29 april a.s. van Hare Majesteit aan de gemeente Leiden en van de maatregelen die het gemeentebestuur van Leiden in dat kader heeft afgekondigd? 1)

2

Kunt u de Kamer informeren over de betrokkenheid van het kabinet - in het bijzonder van de zijde van uw ministerie - bij de maatregelen die in het kader van dit bezoek zijn afgekondigd? Bestaat er een (landelijk) protocol of andersoortige afspraak over de maatregelen die worden getroffen rond koninklijke bezoeken aan Nederlandse gemeenten?

3

Hoe beoordeelt u de aard en omvang van maatregelen die voor de 29e april in Leiden op stapel staan, zoals de beperkte toegankelijkheid van het verblijfsgebied, het vliegverbod, het verbod op buitenmuziek, reclame-uitingen en spandoeken, vroegtijdig sluiten van horeca ondernemingen en het verwijderen van alle aanwezige vaartuigen, mede in verhouding tot de maatregelen die in voorgaande jaren op Koninginnedag genomen zijn? 2)

4

Hoe staat het ontbreken van de relatie met aangekondigde ludieke acties van actievoerders in Leiden 3) in verhouding tot deze maatregelen, en dan met name het verbod op buitenmuziek, reclame-uitingen en spandoeken? Is hier in uw ogen niet sprake van een verkapt demonstratieverbod?

5

Klopt het bericht dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst en/of de beveiligingsdienst van het Koninklijk Huis op enige tijdstip gedurende de afgelopen weken alle in en uitgaande personen, althans bezoekers van de Weggeefwinkel en van het centrum van de aktiegroep Eurodusney in Leiden heeft (hebben) gefotografeerd?

6

Kloppen de berichten dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst en/of de beveiligingsdienst van het Koninklijk Huis in Leiden informanten ronselt in het kader van het bewaken van de openbare orde dan wel de veiligheid van de Staat of het Koninklijk Huis tijdens het aanstaande koninklijke bezoek? Zo neen, kunt u de Kamer ervan op de hoogte stellen welke overheidsdienst daar dan wel verantwoordelijk voor is?

7

Zijn er aanwijzingen dat de staatsveiligheid bij het aanstaande bezoek van de koningin aan Leiden in gevaar is die u c.q. de Binnenlandse Veiligheidsdienst er toe hebben doen besluiten bovenstaande acties te ondernemen? Kunt u de Kamer van die aanwijzingen op de hoogte stellen? Zo neen, wat rechtvaardigt dan de activiteiten van de Binnenlandse Veiligheidsdienst dan wel de beveiligingsdienst Koninklijk Huis in deze?

8

Kunt u deze vragen voor 28 april a.s. beantwoorden?

NOS Journaal van 19 april 2000; Vrij Nederland van 19 april 2000; Besluit van B&W van Leiden van 13 april 2000 houdende de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften in verband met de viering van Koninginnedag op 29 april 2000 in de gemeente Leiden.

Bijvoorbeeld het bezoek aan Amsterdam van enkele jaren geleden, waar fysieke maatregelen althans ogenschijnlijk totaal ontbroken hebben.

Toezegging gedaan door burgemeester Postma in het interpellatiedebat van dinsdag 18 april 2000.