Kamervragen over de kwestie Arduin

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

2990010430

Vragen van het lid Kant (SP) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de kwestie Arduin (Ingezonden
27 april 2000)

1

Heeft u kennis genomen van de uitkomsten van de commissie van Vertrouwen inzake de locatie Den Berg van stichting Arduin, het opzeggen van het vertrouwen in de Raad van Bestuur door NU'91 en de vakbonden? Bent u bereid uw medewerking te verlenen aan het aanzoenen van een bemiddelaar? (1,2)

2

Bent u van plan in overleg te treden met de huidige bemiddelaar, de heer Lonink, over diens visie op de kwestie Arduin? Welke mogelijkheden hij ziet om te komen tot een oplossing?

3

Bent u van mening dat de uitkomsten van het rapport van de vertrouwenscommissie zeer ernstig zijn en niet terzijde gelegd kunnen worden?

4

Erkent u dat de eisen van Nu'91 en de vakbonden om te komen tot een status aparte die voldoet aan bepaalde voorwaarden aansluit bij de conclusies en het advies van de commissie van Vertrouwen en dat deze laatste van mening is dat, indien hiervan wordt afgeweken, een effectieve oplossing voor Den Berg illusoir is?

5

Bent u van mening dat nu snel gekomen moet worden tot een oplossing daar de aanhoudende problemen ten koste van de kwaliteit van zorg dreigen te gaan? Zo ja, erkent u dat hiervoor de betrokkenheid van zowel vakbonden, ouders als personeel noodzakelijk is en kunt u garanderen dat deze betrokkenheid er komt?

6

Op welke manier worden de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht samengesteld? Hebben vakbonden, personeel of ouders hier invloed op? Zo nee, zou dat niet beter zijn? Bent u dan bereid hier verandering in te brengen?

Persbericht Nu'91 20 april 2000

Persbericht stichting Arduin, 21 april 2000