Sterke daling aantal uittreders in straatmakersbranche

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000

Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid

27-Apr-00 De straatmakersbranche
Sterke daling van het aantal uittreders in straatmakersbranche

Jaarlijks wordt de straatmakersbranche gekenmerkt door een groot aantal uittreders. De branche onderneemt de laatste jaren diverse initiatieven om het verzuim en de daarmee samenhangende arbeidsongeschiktheid terug te dringen. Een belangrijke plaats wordt daarbij toegekend aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden. Mede als gevolg hiervan is het aantal uittredende straatmakers in de periode 1990-1998 sterk verminderd. Het aantal straatmakers dat jaarlijks uitstroomt ligt overigens nog wel aanzienlijk boven dat van de overige beroepsgroepen in de bouw. Dit blijkt uit het onderzoek De straatmakersbranche van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid. Bij de straatmakersbedrijven waren in 1999 ongeveer 10.750 personen werkzaam. Dit komt neer op gemiddeld 10,5 werkenden per bedrijf. Ongeveer een derde van de bedrijven had vacatures open staan voor het bouwplaatspersoneel. In totaal ging het om 960 vacatures. Slechts een op de twintig bedrijven had ook vacatures voor het overig leidinggevend, administratief en ondersteunend personeel. In totaal ging het om 35 vacatures. Om de eigen arbeidscapaciteit op peil te houden lenen straatmakersbedrijven vooral personeel bij collega-bedrijven in. Daarnaast wordt het werk ook veelvuldig aan andere straatmakersbedrijven met personeel uitbesteed. De straatmakersbedrijven realiseerden in 1997 een totale omzet van ongeveer 1,6 miljard gulden. Als gevolg van de zware regenval in het najaar van 1998 zijn veel, vooral grote, straatmakersbedrijven in dat jaar niet in staat geweest om de normale productienormen te behalen. De totale brancheomzet nam in 1998 dan ook af (-2 procent). Een groot aantal projecten die in 1998 gereed hadden moeten zijn, zijn echter naar 1999 doorgeschoven. In 1999 hebben de meeste straatmakersbedrijven dan ook een forse groei van de omzet kunnen realiseren (+ 9 procent). In het voetspoor van de economische hoogconjunctuur zal de brancheomzet in 2000 ruim 1,7 miljard gulden bedragen (prijzen 1997). In het jaar 2005 zal de omzet tot een niveau van ongeveer 1,8 miljard gulden zijn gestegen. In het onderzoek is ook bekeken met welke belemmeringen in de bedrijfsvoering de straatmakersbedrijven te maken hebben. Straatmakersbedrijven ondervonden bij de bedrijfsuitoefening de meeste hinder van hoge loonkosten (78 procent), scherpe prijsconcurrentie (68 procent), een tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel (64 procent), de beunhazerij (59 procent), de trage betaling door opdrachtgevers (58 procent) en de tijdsdruk (58 procent).