Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Brief OCW inzake ict-monitor 1998-1999

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief OCW ict-monitor 1998-1999

Gemaakt: 4-5-2000 tijd: 14:29


2

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Zoetermeer, 27 april 2000

Geachte voorzitter,

Bij deze ontvangt u de ict-monitor 1998-1999 basisonderwijs. Het rapport over voortgezet onderwijs volgt in mei. Vandaag zullen tijdens de regionale ict-onderwijsdagen in Utrecht de resultaten worden gepresenteerd door staatssecretaris Adelmund.

Uit de monitor blijkt dat inmiddels ruim 90% van de leraren in het primair onderwijs wekelijks in de klas gebruikt maakt van computers. In een tijdsbestek van twee jaar is het aantal computers op basisscholen verdrievoudigd. Gemiddeld bezit iedere school voor primair onderwijs op dit moment 22 computers. Dit betekent dat de ratio van leerlingen per computer aanzienlijk verbeterd is tot 16. In de ict-monitor over 1997-1998 was dit nog 23. Ruim een derde van de scholen beschikt over een aansluiting op internet.

Onderzoek wijst uit dat ict is in te zetten in elk schoolconcept hoewel op dit moment nog de beste resultaten worden behaald in rijk gedifferentieerde leeromgevingen. Docenten geven aan dat de motivatie van leerlingen om te werken met ict groot is en dat leerstof ook heel efficiënt kan worden getraind. Het blijkt dat jongens ict in het algemeen leuker vinden dan meisjes en dat jongens ook denken dat ze er meer vanaf weten. Op dit moment wordt er gewerkt aan een plan van aanpak voor ict en emancipatie.

De ict-vaardigheid van docenten gaat voortdurend vooruit hoewel dit in veel gevallen nog het feitelijke gebruik van de computer betreft. De komende jaren zal extra aandacht besteed moeten worden aan de didactische kennis en vaardigheden van docenten t.a.v. het gebruik van ict. In het kader van de uitvoering van Onderwijs on line, thema deskundigheidsbevordering zijn inmiddels een aantal activiteiten gestart die docenten moeten ondersteunen bij het verbeteren van hun didactische ict-vaardigheden. Hierover heb ik u onlangs geïnformeerd (zie de Voortgangsrapportage 1 juli tot en met 31 december 1999; d.d.
25 februari 2000).

Veel scholen zoeken naar oplossingen voor ondersteuning bij beheer en onderhoud van apparatuur en netwerken. Hiervoor ontstaan over het hele land regionale samenwerkingsverbanden tussen scholen, onderwijsondersteuningsdiensten, bedrijven, banken en overheden.

Zodra de rapportages over beroepsonderwijs en volwasseneducatie en over lerarenopleidingen beschikbaar komen zal ik u deze eveneens toesturen.

Hoogachtend,

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

drs. L.M.L.H.A. Hermans

Bijlage(n) niet elektronisch beschikbaar

Copyright Tweede Kamer der Staten Generaal

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie