Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Onderzoekers tonen methoden toekomst om data te verzamelen

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSBERICHT

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Afd. Voorlichting & Communicatie
Postbus 93138

2509 AC DEN HAAG

Uitnodiging aan de media

19 april 2000
Presentatie onderzoek Millennium en Arbeid

Onderzoekers tonen toekomstige methoden om data te verzamelen

Het toezenden van papieren vragenlijsten voor enquêtes gaat verdwijnen. Opdrachtgevers kunnen straks de binnenstromende uitkomsten van enquêtes rechtstreeks via een scherm volgen. Media kunnen de resultaten van opiniepeilingen al publiceren nog voordat alle respondenten hebben geantwoord. Zelfs betrouwbare uitslagen van verkiezingen kunnen straks bij het sluiten van de stembureaus bekend zijn. Op 27 april worden de nieuwste interviewmethoden met demonstraties gepresenteerd op de WSA-Gebruikersdag bij het instituut CentERdata aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. Ook worden de uitkomsten van het onderzoek Millennium en Arbeid gepresenteerd. Hierin geven Nederlanders aan hoe zij denken dat de arbeid in relatie met zorg en vrije tijd zich tot 2025 ontwikkelt. Mediavertegenwoordigers zijn hierbij van harte welkom.

In de voordrachten presenteren onderzoekers de jongste wetenschappelijke resultaten van het onderzoek Millennium en Arbeid. Nederlanders geven hierin aan hoe zij, zowel voor zichzelf als voor de gehele samenleving, verwachten hoe de arbeid in relatie met zorg en vrije tijd zich de komende 25 jaar ontwikkelt. Te denken valt aan kinderopvang, het aantal uren dat men buitenshuis zal werken, de 24-uurs economie, de verhouding werkgever - werknemer, voorrang voor zieke werknemers, beroepskansen, werkloosheid en criminaliteit.
In een andere bijdrage wordt het Internet-winkelen geëvalueerd, waarbij consumenten de keus hadden voor het kopen van brood, melk en koekjes in een supermarkt die adverteert met 'altijd lage prijzen' of een supermarkt met 'aanbiedingen'.
Ook presenteren onderzoekers resultaten van een realistisch inkomens- en uitgavenspel, waarbij 500 leden uit huishoudens 25 maal in 'hun leven' beslissingen nemen over sparen of uitgeven. Economische modellen waarop adviezen over bijvoorbeeld de AOW-hoogte en pensioenen zijn gebaseerd blijken voor verbetering vatbaar aangezien de panelleden niet uitsluitend op rationele gronden blijken te beslissen.

Bij de nieuwe te demonstreren methoden om data te verzamelen kan de opdrachtgever de selectie van de respondenten bepalen, de geënquêteerde door de vragenlijst leiden, het inzamelen van de data versnellen en bovendien de vormgeving kiezen en extra faciliteiten, zoals beeld en geluid, toevoegen. CentERdata verzamelt de data via een panel van tweeduizend huishoudens die wekelijks een elektronische vragenlijst invullen. Deze steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking. De nieuwe onderzoeksmethoden zijn geheel gebaseerd op Internet, maar de leden in het panel zijn 'traditioneel' geworven, zodat ook huishoudens die niet over internet beschikken aan het panel kunnen deelnemen. Door koppeling aan het tv-toestel kunnen zo ook computeranalfabeten probleemloos surfen.

De WSA-Gebruikersdag (van het Wetenschappelijk Statistisch Agentschap van NWO) wordt in samenwerking met CentERdata, de Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek (OSA) en het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijke Informatiediensten (NIWI) georganiseerd.

Nadere informatie en aanmelding bij drs. Ron Dekker (NWO-WSA), tel. 070
3151909, fax 070 3832841, e-mail (wsa@nwo.nl). Locatie: KUB, CentER seminar room (B702, hoogbouw), Warandalaan 2, Tilburg.

00-15

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie