Expositie werk Ignace Schretlen in Domus Medica Utrecht

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000

Expositie werk Ignace Schretlen in Domus Medica

KNMG-bericht van 18 april 2000 , verzorgd door R. Bottema

Op donderdag 27 april a.s. wordt om 16.00 uur in Domus Medica, het gebouw van de KNMG aan de Lomanlaan 103 te Utrecht, een expositie met werk van huisarts, schrijver en beeldend kunstenaar Ignace Schretlen (1952) geopend. Basis voor de tentoonstelling vormen de 14 tekeningen uit de bundel 'Blessure', waarin de kunstenaar in teksten en tekeningen het lijden van een patiënt aan huidkanker weergeeft.

Het lijden heeft een onuitwisbare indruk op de arts/kunstenaar gemaakt. Om aan zijn emoties uiting te geven schreef en tekende Ignace Schretlen de bundel 'Blessure'. Elke tekening geeft in een enkele lijn de - al dan niet met zwart ingekleurde - contour van het lichaam weer, dat door de huidkanker op een grillige wijze gedeformeerd wordt. Deze grimmige grilligheid, waardoor het lichaam zelfs als zodanig onherkenbaar wordt, weerspiegelt het belevingsaspect: de deformaties die zo ontstaan, kunnen worden geassocieerd met gevoelens van angst, machteloosheid, verdriet en wanhoop. Het drastische karakter van het (ziekte)proces wordt verbeeld door het gebruik van louter zwart op een witte achtergrond. De veertien kunstwerken die voor de bundel zijn gebruikt, zullen op de expositie te zien zijn.

De expositie van Ignace Schretlen omvat verder een selectie uit zijn werk van de laatste tien jaar. Het centrale thema in zijn werk als beeldend kunstenaar is 'beweging' in allerlei variaties: de embryonale ontwikkeling, de golfslag en de bloedstroom, de motoriek van het lichaam, het 'heengaan' en het verleden worden. Soms wordt louter de beweging zelf als een serie filmbeeldjes vastgelegd. De interesse van Ignace Schretlen voor het thema beweging richt zich op het gegeven dat de aard van de beweging vaak iets verraadt over de oorsprong en het doel ervan. Zo zou de creatieve ontwikkeling van het kind mogelijk iets kunnen zeggen over de oorsprong van creativiteit.

Naast beeldend kunstenaar is Ignace Schretlen ook schrijver. Bekende boeken van zijn hand zijn 'Anatomie van het gevoel', 'Weekendleed' en 'Een eindeloos bestaan'. Daarnaast schreef hij enkele kinderboeken, waar onder 'Eet jouw dokter ook patat'.

De expositie duurt tot 4 augustus 2000.