Liberalisering uitgifte nl-domeinnamen

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000

SIDN Home

Liberalisering
In de laatste vergadering van de Raad van Deelnemers heeft de voorzitter van het Stichtingsbestuur laten weten dat een volgende stap in de liberalisering van de uitgifte van domeinnamen te verwachten is. Hij heeft daarbij aangekondigd dat deze stap rond 1 januari 2001 gezet zou moeten worden. De redenen voor deze verdere liberalisering zijn:

1. De maatschappelijke ontwikkeling rond domeinnamen maakt dit gewenst;

2. Organisaties die in aanmerking komen voor "algemene namen" (gemeenten, maatschappelijke organisaties) hebben dan nog een jaar de tijd om die naam te laten registreren die voor hen passend is;
3. De snelle groei van het aantal geregistreerde domeinnamen maakt het noodzakelijk om procedures te volgen die eenvoudig te verwerken zijn. Robotisering van de aanvragen ligt dan het meest voor de hand.
NOS-Journaal

In het NOS-Journaal van 29 januari 2000 is uitvoerig bericht over Internet- domeinnamen. In deze rapportage is ook de liberalisering van domeinnamen aan de orde geweest. Omdat er in dit bericht geen datum is genoemd hebben sommigen daaruit de conclusie getrokken dat die liberalisering nu op korte termijn gerealiseerd gaat worden. Dat is echter niet het geval. In het tijdschema wordt nog steeds rekening gehouden met een verdergaande liberalisering per 1 januari 2001.

Berichtgeving aan gemeenten, maatschappelijke organisaties e.d.

Van belang is natuurlijk dat gemeenten en maatschappelijke, koepel- en brancheorganisaties e.d. goed geïnformeerd worden over het feit, dat zij tot het einde van dit jaar de gelegenheid hebben om een algemene domeinnaam daadwerkelijk te registreren. SIDN zal dat waar mogelijk natuurlijk ook kenbaar maken. Het lijkt ons van belang dat iedereen die daar een rol in kan spelen dat ook doet.

Platform

Zodra de plannen in een concreter stadium komen zal er op de website een mogelijkheid worden gecreërd om op de plannen te reageren, op dezelfde wijze als dat voor particuliere domeinnamen is gebeurd.