Finale taalwedstrijd Woord door jongeren uit Oss

Openbare Bibliotheek Oss

6 april 2000

Taal, Theater en Muziek door jongeren van Osse bodem in finale WOORD

Op vrijdag 28 april a.s. vindt om 20.15 uur in "Theater De Lievekamp" voor de vierde keer de finale plaats van de Taalwedstrijd WOORD. Toegangskaarten à 5,- zijn vanaf 10 april verkrijgbaar aan de theaterkassa.

Osse jongeren dragen zelfgeschreven en andermans teksten voor met betrekking tot het thema "digi~t@@l". Dit onderwerp wordt op allerlei verrassende manieren belicht. De digitale snelweg wordt positief en negatief gewaardeerd, verliefdheid en de computer komen aan bod en natuurlijk blijft Internet niet onbesproken.

Jongeren, Nederlandse taal, theater en muziek garanderen opnieuw een onvergetelijke avond voor finalisten en publiek. Op scholen en bij verschillende culturele instellingen zijn gratis ansichtkaarten verkrijgbaar van de finale WOORD.

Taalwedstrijd WOORD Tijdens de finale zijn er 16 verschillende optredens waaraan ongeveer dertig jongeren deelnemen. De finalisten die op 28 april a.s. in "De Lievekamp" optreden variëren van brugklasleerling tot eindexamenkandidaat en ze zijn afkomstig van vijf scholen, namelijk ROC De Leijgraaf, Helicon opleidingen, Maaslandcollege, Titus Brandsmalyceum en Mondriaancollege. Verder is er 1 finalist geplaatst via een stedelijke auditie voor niet-scholieren.

Onlangs zijn de finalisten artistiek en creatief begeleid door docenten van "Muzelinck" en binnenkort wordt de technische ondersteuning verleend door medewerkers van "Theater De Lievekamp". De winnaars van de finale WOORD 2000 ontvangen een geldprijs en een kunstwerk dat is ontworpen door beeldend kunstenaar Nol Lucassen uit Oss.

Presentatie en jury Evenals vorig jaar is de presentatie in handen van kleinkunstenaar Peter van Aar, die bewezen heeft grote affiniteit te hebben met jeugd en jongeren. Als directeur van een theaterproductiebedrijf is hij actief op een breed terrein, maar vooral op het gebied van muziek en drama.

De finalisten van WOORD worden met name beoordeeld op de inhoud van de tekst, de totale presentatie van hun optreden en de verwerking van het thema "digi~t@@l".

De jury bestaat uit drie deskundige personen. Anneke van Giersbergen is zangeres bij de rockgroep "The Gathering". Zij schrijven alle teksten zelf, toeren door Europa en Amerika, traden op tijdens Dynamo Open Air en Pinkpop, maken cd's en regelen alle zaken eromheen ook zelf. "Het is hard werken, maar het is voor mij het tofste wat er is !"

Marilou Nillesen begon tijdens haar studie geschiedenis als journalist bij nieuwsblad "De Sleutel" en is na haar afstuderen daar ook actief als redacteur gebleven. Zij houdt zich onder meer bezig met nieuws op het gebied van cultuur. Daarnaast runt zij een bureau voor tekstproducties. Dit bureau vervaardigt onder meer persberichten, jaarverslagen en nieuwsbrieven Tom America is gefascineerd door de combinatie van muziek en Nederlandse taal. In 1997 zette hij gedichten van Jan Hanlo op muziek en hij schrijft liedteksten en sketches. Hij maakte en trad op in "De kunstzingshow", een theaterprogramma over beeldende kunst in de twintigste eeuw. America "Een brokje taal is vaak vanzelf al muziek. Ik ben geïnteresseerd in de taal zoals hij echt gesproken wordt, of zoals hij wordt opgeschreven door goede dichters."

Posterwedstrijd Tijdens de finale van de Taalwedstrijd WOORD vindt tevens de prijsuitreiking plaats van de posterwedstrijd. Het winnende ontwerp van Marleen van Lanen is onder meer verwerkt als wervingsposter, wervingsfolder, ansichtkaart en programmaboekje voor de finale. De tweede prijs is gewonnen door Terence Boen en de derde prijs wordt overhandigd aan Maartje van der Weijden.

Finale WOORD De finale van de Taalwedstrijd WOORD vindt plaats op vrijdag 28 april om 20.15 uur in "Theater De Lievekamp". Tijdens de juryberaadslaging zingen Irma van Pamelen, Mieke van de Pol-Koch en Anneke van Venrooij het nummer "Vlieg met me mee", met begeleiding van pianiste Wendy Bressers. Ook presentator Peter van Aar zal enkele muzikale nummers vertolken.Toegangskaarten à 5,- zijn vanaf 10 april verkrijgbaar aan de theaterkassa.