Richard Krajicek opent tentoonstelling Sport in beweging

Afdeling Marketing

070 - 338 14 31 26 april 2000

Richard Krajicek opent SPORT IN BEWEGING
Grootste tentoonstelling over sport ter wereld in het Museon
Op 28 april a.s. opent Richard Krajicek in het Haagse Museon Sport in beweging, de grootste tentoonstelling over sport ter wereld. Trampolinespringer Alan Villafuerta en hockeyster Suzan van der Wielen zullen bovendien aanwezig zijn bij de opening. Allebei maken zij goede kans op een medaille bij de Olympische Spelen in Sydney. Het openingsprogramma staat onder leiding van gastheer Kees Jansma. Aan zijn tafel praat hij met een aantal sportdeskundigen over de thema's van de tentoonstelling.

Sport in beweging
Centraal in Sport in beweging staat de mens zelf. Wat is de relatie tussen sport, techniek en het menselijk lichaam? In hoeverre is sport gezond? Welke invloed hebben technische en wetenschappelijke ontwikkelingen op sport? Welke rol speelt sport in de samenleving en hoe belangrijk is sport voor je eigen sociale ontwikkeling? Door zelf aan de slag te gaan, vindt de bezoeker het antwoord op deze vragen. Maar liefst 150 verschillende tentoonstellingsonderdelen heeft hij daarbij tot zijn beschikking. De tentoonstelling opent op 29 april a.s. voor het publiek.
Sporten met de nieuwste interactieve technologie
Golfen en volleyballen, voetballen en wielrennen, brandingsurfen en formule
1 racen, basketballen en tennissen, atletiek en rolstoelracen, bobsleeën en klimmen; Sport in beweging besteedt aandacht aan uiteenlopende sporten. Met behulp van de nieuwste interactieve technologie kan de bezoeker het opnemen tegen de beste sporters ter wereld, of tegen zichzelf. Daarnaast kan de bezoeker kan zich naar hartelust testen en meten. De hartslag bijvoorbeeld, maar ook de reflexen, de scherpte van de ogen en de vastheid van de hand kunnen worden afgelezen. Hoe zet je je voeten neer - niet onbelangrijk bij het kiezen van de goede sportschoen - en wat is de ideale maaltijd voor een worstelaar, een golfer, een atleet?

'De laatste tijd is de topsport enorm veranderd. Nieuwe materialen, nieuwe trainingsmethoden. En niet alleen in het tennis. De tentoonstelling Sport in beweging laat op een aantrekkelijke en actieve manier aan sporters en niet-sporters zien waar het in de sport tegenwoordig allemaal om draait.' Richard Krajicek, ambassadeur Zilveren Kruis.

De tentoonstelling Sport in beweging is een productie van het Science Museum in Londen. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Melk. De Witte Motor, Mondriaan Stichting, VSB Fonds Den Haag en Omstreken, TechnoGym, Zilveren Kruis, Stichting Sport, Tolerantie & Fair Play en Prins Bernhard Cultuurfonds.

Noot voor redacties