Terugblik NOS met koningin op 20-jarig ambtsjubileum

Nr. : 127

TERUGBLIK NOS MET KONINGIN
OP 20-JARIG AMBTSJUBILEUM

Op 30 april is het twintig jaar geleden dat koningin Beatrix is ingehuldigd. Nog geen zilveren jubileum, maar voor NOS Actueel reden genoeg om terug te kijken. Samen met de Koningin. In een gesprek met Maartje van Weegen vertelt de koningin hoe ze haar ambt vervult en in de voorbije jaren heeft beleefd.

Het gesprek -opgenomen op Paleis Noordeinde- duurt ongeveer 35 minuten. Het maakt deel uit van een programma van een uur, dat wordt uitgezonden aan de vooravond van de viering van Koninginnedag, op vrijdag 28 april vanaf 21.00 uur op TV2. De titel van het programma is “20 jaar Koningin Beatrix”.

Voorafgaand aan het gesprek met de Koningin zijn er beelden te zien van belangrijke momenten uit de afgelopen 20 jaar. De beeldsamenvatting is onderverdeeld in vier thema’s: het werk van de koningin in het buitenland (staatsbezoeken), haar rol als symbool van nationale eenheid (bij nationale feest- en gedenkdagen, maar ook op momenten van vreugde en verdriet), als Hoofd van het Koninklijk Huis en haar werk in het landsbestuur.

Deze onderwerpen komen ook terug in het gesprek van Maartje van Weegen met koningin Beatrix. Het is op 24 maart opgenomen in haar werkkamer op Paleis Noordeinde.

De regie van “20 jaar Koningin Beatrix” is in handen van Rudolf Spoor, eindredacteur is Lars Andersson.

Het programma wordt op 29 april herhaald van 15.00-15.55 uur, eveneens op TV2.

Voorlichting NOS Radio en Televisie
Fred de Vries