Fondsenwervingscampagne Rode Kruis Vlaanderen

Datum nieuwsfeit: 28-04-2000
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Het Rode Kruis komt in Vlaanderen elke dag gemiddeld 423 keer in actie Vrijwilligers vragen bevolking om steun tijdens 14-daagse

Elk jaar zie je rodekruisvrijwilligers 14 dagen lang massaal aan kruispunten en grootwarenhuizen postvatten om zelfklevers te verkopen aan de bevolking. Dit jaar loopt de 14-daagse fondsenwervingscampagne van het Rode Kruis van 27 april tot en met 11 mei. Het startschot werd gegeven op 27 april op de Grote Markt in Mechelen met een Gocartrace en animatie voor studenten en het grote publiek.

Het Rode Kruis komt in Vlaanderen elke dag gemiddeld 423 keer in actie. Elke dag zijn er dan ook honderden vrijwilligers aan het werk om zieken te vervoeren of gewonden te verzorgen tijdens de talrijke sportwedstrijden en evenementen. Tegelijkertijd maken andere vrijwilligers in Vlaanderen tijd vrij voor mensen die het wat moeilijker hebben. Nog anderen geven eerstehulpcursussen aan de bevolking of delen boeken uit in meer dan 100 ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen.

De opbrengst van de 14-daagse gaat zoals steeds naar die plaatselijke werking. De rodekruisafdelingen kopen hiermee bijvoorbeeld tenten, hulpkoffers of materiaal voor de eerstehulpcursussen. Een deel wordt ook besteed aan de opleiding van de vrijwilligers. Want ook al werken ze belangeloos, ze willen hun taak wel steeds op de best mogelijke manier uitvoeren.

Kabouter Plop en zijn vrienden helpen alvast mee want zij zorgen dit jaar voor de prachtige zelfklevers. Wie een volledige reeks zelfklevers koopt, heeft bovendien 2 kansen om één van de prachtige prijzen te winnen: 2 Ford Fiesta?s uitgerust met bestuurders-, passagiers- en zijdelingse airbag én BTW inclusief geschonken door Ford Motor Company; 3 vliegtuigbiljetten voor 2 personen naar Washington en 20 vliegtuigbiljetten voor 2 personen naar Europese bestemmingen dankzij Sabena; 125 minitrips Zeebrugge-Hull voor 2 personen met P 130 familieweekends voor 4
personen in Park Molenheide en 900 gezinskaartjes voor National Sealife Blankenberge.

Op elke zelfklever vind je een uniek geluksnummer. Om deel te nemen heb je 2 geluksnummers en dus 2 zelfklevers nodig. Wil je weten of je hebt gewonnen, bel dan voor 24 mei naar het nummer 0900/00.105 met je
2 persoonlijke geluksnummers bij de hand en je weet meteen of je bij de winnaars bent.

Bekende Vlamingen geven vandaag de fondsenwervingsactie een zetje geven door deel te nemen aan een Gocartrace op de Grote Markt in Mechelen. Om 17 uur stipt geven zij het officiële startschot van de
14-daagse door aan de start van de race de eerste zelfklevers te kopen. Zijn alvast van de partij: Karel Deruwe, Jaak Pijpen, Gunther Neefs, Carry Goossens, Els Tibau, Geert Hunaerts, Dieter Troubleyn, Mike Verstraeten en Peter Bulcaen.

Mechelen, 27 april 2000

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm: (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: perszaken@redcross-fl.be of Tuur Hoste, tel. kantoor: 02-645.45.46, gsm: 0476-50.50.58 Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.