Politieberichten regio Groningen

Dagelijkse berichten alle districten

Vrijdag 28 april 2000

Zeerijp: Motorrijder gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Garsthuizerweg in Zeerijp is gistermiddag een 51-jarige man uit Zeerijp ernstig gewond geraakt. De man kwam op zijn motorfiets uit de richting van Zeerijp en verloor in een bocht van de weg de controle over de motor en kwam ten val. Hij is met zwaar hoofdletsel overgebracht naar een ziekenhuis en daar opgenomen. Omdat de man onder invloed verkeerde van alcohol is van hem in het ziekenhuis een bloedproef genomen. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval

Ter Apel: Inbrekers aangehouden
De politie heeft vannacht op de Heembadweg in Ter Apel twee mannen in de leeftijd van 29 en 38 jaar, beide uit Ter Apel aangehouden. De mannen worden ervan verdacht kort voor de aanhouding te hebben ingebroken in een sportwinkel aan de Markt in Ter Apel. Ze werden daarbij betrapt door een toevallige passant en gingen er vandoor. Ze namen niets mee. Op basis van het door de passant opgegeven signalement konden de verdachten kort na de inbraak worden aangehouden. Ze zijn ingesloten. Bij het zoeken naar de twee is gebruik gemaakt van een speurhond.

Beerta: Auto in brand
Door nog onbekende oorzaak ontstond gisteravond brand in de auto van een 28-jarige man uit Groningen. Hij reed op dat moment op de A7 ter hoogte van Beerta. De brandweer moest er aan te pas komen om de brand te blussen. Omdat de auto voorzien was van een LPG-tank is de A7 tijdens de bluswerkzaamheden gedurende 30 minuten afgesloten. De bestuurder is voor onderzoek overgebracht naar een ziekenhuis omdat hij tijdens de brand rook had ingeademd. De auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Veendam: Inbreker aangehouden
De politie heeft vannacht aan de Bocht Oosterdiep in Veendam een 27-jarige Veendammer aangehouden. De man bevond zich bij een woning waarvan de ruit van een deur was ingegooid. Toen de politie na een melding bij de woning aankwam troffen agenten de verdachte aan in het bezit van een kassalade en een geldbedrag van enkele honderden guldens. Geld en lade kwamen echter niet uit de woning waarvan de ruit was vernield. Bij onderzoek bleek ook te zijn ingebroken in een grillrestaurant aan de Kerkstraat in Veendam. In dit pand werd een kassa vernield en de lade meegenomen. De verdachte is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Hij bleek ook de ruit van de woning aan het Bocht Oosterdiep te hebben ingegooid, vermoedelijk met de bedoeling ook daar in te breken.

Aduard: Autobrand
Een aan de Vijverweg in Aduard geparkeerde auto raakte vannacht door nog onbekende oorzaak in brand. De brand ontstond ruim een uur nadat de eigenaar de wagen had geparkeerd. De brandweer bluste de brandende auto. Mogelijke oorzaak van de brand is kortsluiting in de autoradio.
Zevenhuizen: Automobilist rijdt door na ongeval Een nog onbekende automobilist is gisteravond doorgereden nadat hij, naar alle waarschijnlijkheid opzettelijk, een verkeersongeval had veroorzaakt aan het Oostindië in Zevenhuizen. De man reed in zijn auto, vermoedelijk een donkere Chevrolet Caprice Classic met een witte kentekenplaat, in de richting van Zevenhuizen. Hij haalde daarbij een groep fietsende scholieren in. Eén van de scholieren, een 16-jarige jongen ruit Roden, merkte de nadere auto niet op toen hij twee andere fietsers wilde inhalen. De bestuurder van de auto reageerde hierop erg agressief en stopte net nadat hij de groep fietsers had ingehaald. Hij reed vervolgens achteruit en reed daarop nogmaals naar de groep fietsers toe. Daarbij reed hij in op de 16-jarige Rodenaar. Die werd door de auto geraakt en kwam te val. Hij liep schaafwonden en kneuzingen op. Zijn kleding en fiets raakten door de val beschadigd. De jongen vluchtte in paniek achter een woning en verstopte zich. De automobilist reed vervolgens nog een aantal keren met hoge snelheid heen en weer langs de groep fietsers. Daarbij stapt de man uit de auto en heeft vermoedelijk ook nog één van de andere scholieren geslagen. Daarna reed hij met hoge snelheid weg in de richting van Zevenhuizen. De politie is op zoek naar de automobilist. Er is een redelijk signalement van de man bekend. Getuigen van het voorval worden verzocht zich te melden bij de politie in Leek.

Kantens: Auto in sloot
Op de Bredeweg in Kantens raakte gistermiddag een 21-jarige automobilist uit Kantens met zijn auto in een sloot. De man moest uitwijken voor een 14-jarige fietsster, eveneens uit Kantens die midden op de weg reed en bij het naderen van de auto plotseling naar rechts uitweek. In een poging een aanrijding te voorkomen kwam de man met de auto in de berm terecht. Hij verloor daadoor de controle over de auto en belandde in de sloot. De man raakte niet gewond. De auto is door een berger uit de sloot gehaald.

Groningen/Haren

Tachtig procent van bromfietsen ondeugdelijk
De politie heeft donderdagmiddag en avond een bromfiets controle gehouden aan de Rademarkt. Door middel van motorrijders werden uit het gehele centrum van de stad bromfietsen naar het bureau gebracht voor onderzoek. Er werden 75 bromfietsen aan het bureau onderworpen aan een controle. Slechts 16 voertuigen konden de controle doorstaan en deze voldeden dan ook aan alle eisen. De overige 59 bromfietsen hadden een of meerdere gebreken. De meeste bestuurders konden na het opmaken van een proces verbaal hun bromfiets mee nemen. Er werden echter 13 bromfietsen aan het bureau gestald voor nader onderzoek. Hieronder waren 5 voertuigen die mogelijk van diefstal afkomstig zijn. Met de framenummers van deze bromfietsen bleek te zijn geknoeid. De overtredingen die werden geconstateerd hielden verband met het niet hebben van bromfietscertificaten, onverzekerde bromfietsen en veel technische gebreken waaronder het opgevoerd zijn van de bromfiets. Er werd uiteindelijk 90 maal een proces verbaal opgemaakt.
Tippelaarsters ingesloten
Op het Guyotplein heeft de politie donderdagmiddag een 31-jarige tippelaarster uit de stad aangehouden. De vrouw bleek nog een gevangenisstraf van zeven dagen te goed te hebben. Zij werd overgedragen aan de parketpolitie.

Winkeldieven ingesloten
Bij een kledingzaak aan de Stoeldraaierstraat heeft de politie donderdagmiddag drie winkeldieven aangehouden. De drie mannen, 24, 31 en 32 jaar oud en afkomstig uit Scheemda en Musselkanaal bleken bij de winkel een shirt te hebben weggenomen. Bovendien waren de verdachten nog in het bezit van een tas met meerdere kledingstukken en parfums, een tas en portemonnee bij zich die eerder uit andere winkels waren weggenomen. De verdachten zijn ingesloten.

Lastige man loopt letsel op
Een 32-jarige man uit Groningen liep donderdagavond een behoorlijke snijwond op aan zijn nek. De man was het politiebureau aan de Rademarkt uitgezet omdat hij zich vervelend gedroeg tegen het baliepersoneel. Toen hij een tweede keer weer het bureau binnen kwam werd hij weer verwijderd. Hierbij trapte de man een nooddeur van het bureau stuk en vluchtte vervolgens richting Herebinnensingel. Daar kregen achtervolgende agenten de man te pakken. Hij wist zich echter nog een keer los te rukken en sloeg daarbij met zijn hoofd tegen een ruit van een woning. De man liep daarbij een forse snijwond op aan zijn nek. Nadat de man geboeid was overgebracht naar een ziekenhuis, weigerde hij daar te worden behandeld. Uiteindelijk werd de man aan het politiebureau gehoord voor vernielingen en verzet. Na verhoor werd hij tegen middernacht weggestuurd.

Verduistering van gelden
In een drankzaak aan de Oude Ebbingestraat heeft de politie een 17-jarige medewerkster aangehouden. Het meisje bleek volgens de eigenaar langere tijd geld te hebben weggenomen uit de kassa. Hierbij werd zij gisteren door de eigenaar betrapt. Het meisje werd voor nader onderzoek ingesloten.>

Bureau Communicatie, 0 50 - 5 995 010