Schoonmaakwerkgevers boos op FNV Bondgenoten

Tilburg, 28 april 2000

CAO-onderhandelingen onder druk gezet
Kritiek FNV Bondgenoten schiet schoonmaakwerkgevers in verkeerde keelgat

De Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) is ontstemd over de beschuldigingen van FNV Bondgenoten, dat werkgevers in deze sector zich niet aan CAO-afspraken zouden houden. De uitlatingen van de vakorganisatie zijn suggestief en ongenuanceerd. De beschuldigingen van FNV stoelen op resultaten van een periodiek onderzoek van Cadans, die pas op 11 mei a.s. in een overleg van werkgevers en werknemers worden gepresenteerd. OSB ziet de kritiek van FNV Bondgenoten puur als stemmingmakerij voor de CAO-besprekingen die voor komend najaar zijn gepland. Het gedrag van FNV Bondgenoten beschadigt naar de mening van OSB de belangen van de branche en de daarin werkzame bedrijven en medewerkers. Als de vakorganisatie op deze manier bezig blijft, zet zij de CAO-onderhandelingen onder zware druk.

OSB benadrukt dat de ruim 600 aangesloten leden gebonden zijn aan een OSB-gedragscode. Op grond hiervan heeft OSB er alle vertrouwen in, dat gesignaleerde klachten over de CAO bij OSB-leden zondermeer te verklaren zijn en dat deze niet gestoeld zijn op moedwil. Via een Algemeen Verbindend Verklaring van de CAO zouden de niet-aangesloten bedrijven ook aan die gedragscode te binden zijn. OSB streeft ernaar om dat te bereiken.

Betrouwbaarheid
De ongenuanceerde kritiek van FNV Bondgenoten doet bij OSB de vraag rijzen of deze organisatie nog wel een betrouwbare gesprekpartner is bij het opstellen van de CAO voor de schoonmaakbranche, als de vakorganisatie feiten en gedachten over de naleving van die CAO niet van elkaar kan scheiden. Het zou FNV Bondgenoten aan te bevelen zijn geweest deze kritiek eerst in gezamenlijke overleg van sociale partners in de schoonmaakbranche op 11 mei aanstaande aan de orde te stellen. Daar moeten eventuele problemen worden besproken en worden opgelost