CAO Binnenvaart vastgelopen

FNV BONDGENOTEN

Cao Binnenvaart vastgelopen

CAO Binnenvaart vastgelopen

FNV Bondgenoten heeft het CAO -overleg voor de binnenvaart na drie ronden afgebroken. De werkgevers honoreren geen enkele eis van de vakbond en willen geen uitspraak doen over loonsverhoging. Ook de ombouw van de vut- naar een prepensioenregeling vinden zij op dit moment niet echt nodig. Als reden voor deze opstelling geven de werkgevers een zeer beperkte loonruimte aan. FNV Bondgenoten gaat in de komende tijd zijn leden raadplegen.

Bestuurder Brigitta Paas is zeer teleurgesteld over het verloop van de onderhandelingen. 'We hebben drie rondes over niks zitten praten. Niets is bespreekbaar, zelfs stabilisatie van de huidige cao die een prijscompensatie kent, is geen optie voor de werkgevers. Zij komen uitsluitend met verslechteringsvoorstellen, als verhoging van de pensioenleeftijd van 61 naar 63 jaar. Een loonbod heb ik nog niet gehoord.'
Paas heeft genoeg van het geklaag van de werkgevers dat door de sterke concurrentie de marges voor de binnenvaart klein zijn en dat dus een fatsoenlijke cao al gauw te duur is. 'Als dat zo is dan moet de sector daar wat aan doen' vindt zij, 'de problemen afwentelen op de werknemers is dan wel een erg makkelijk oplossing. Daar werken wij niet aan mee.'
Onder de CAO Binnenvaart vallen 3000 werknemers.
Meer informatie:
Brigitta Paas, bestuurder, 06-51257960