Hewlett-Packard ziet forse groei in verkoop servers

Datum nieuwsfeit: 28-04-2000

HP UNIX-SYSTEMEN DEDEN HET GOED IN 1999

IDC rapporteert uitstekende resultaten voor instap-, midrange- en high-end_modellen HP 9000 Enterprise Servers

Amstelveen, 28 april 2000 - Hewlett-Packard sloot het vierde kwartaal van 1999 af met een aanzienlijke groei over de gehele lijn UNIX-servers. Dit was de conclusie van het UNIX Servers Quarterly Tracker marktaandeelrapport van International Data Corporation. Het rapport toont een groei van 33 procent aan fabricageomzet voor instap-, midrange- en high_end_modellen HP 9000 Enterprise Servers tussen het vierde kwartaal (Q4) 1998 en dezelfde periode in 1999.

Volgens het IDC-rapport groeide de productie van het instapmodel UNIX-server van HP zeven keer sneller dan die van de naaste concurrent. De omzet groeide tussen Q4 1998 en Q4 1999 met 28 procent. Daarmee behaalde HP in Q4 1999 een marktaandeel van 18 procent in de markt voor instapmodellen. IDC's kwartaalanalyse van marktaandelen geeft daarnaast aan dat de zeer succesvolle HP 9000 L-klasse instapservers er mede voor hebben gezorgd dat HP in 1999 IBM in deze categorie is voorbijgestreefd.

IDC's analyse toont dat HP 9000 N-klasse servers de midrange UNIX-servermarkt blijven aanvoeren. De omzet groeide met 35 procent tussen Q4 1998 en Q4 1999 en was goed voor een dominant marktaandeel van dertig procent.

De omzetgroei in high-end UNIX-servers van HP was 75 procent tussen Q3 en Q4 1999. IDC concludeerde dat de productiegroei van high-end HP 9000 Enterprise Servers meer dan twee keer zo groot is dan die van de naaste concurrent.

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent is HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa
42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in
1999 circa 175 miljoen gulden.

Noot voor redacties