Nederlandse Gemeenten en kinderopvangorganisatie eensgezind

GEZAMENLIJK PERSBERICHT
BOinK, VOG, VNG
Gezamenlijk standpunt kinderopvang bereikt

De VOG ondernemersorganisatie voor welzijn, hulpverlening en opvang, de Belangenorganisatie van Ouders in de Kinderopvang (BOinK) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben een gezamenlijk standpunt bereikt op de drie belangrijkste onderdelen van de Wet basisvoorziening kinderopvang, te weten: doelstelling, financieringsstructuur en kwaliteit.
Er ligt nu een breed gedragen kader voor de kinderopvang na 2002. Lang heeft het er op geleken dat het zeer moeilijk zou zijn om een aantal belangrijke partners op het terrein van de kinderopvang op één lijn te krijgen. De betrokkenen hebben daarom het initiatief genomen tot een drie partijenoverleg tussen ouders, gemeenten en ondernemers. Dit heeft geleid tot overeenstemming over de belangrijkste onderdelen:
* Doelstelling van kinderopvang is drieledig. Kinderopvang is een middel voor ouders om arbeid en zorg te kunnen combineren; kinderopvang maakt een belangrijk onderdeel uit van het gemeentelijk jeugdbeleid en; kinderopvang is een waardevolle aanvulling op de opvoeding en zorg door ouders.
* Tripartiete financiering door ouders, sociale partners en overheid. Ouders leveren een inkomensafhankelijke bijdrage. Gemeenten dragen zorg voor het regelen van kinderopvang voor doelgroepen. Sociale partners zijn verantwoordelijk voor de financiering van kinderopvang voor werknemers die opvang nodig hebben voor hun kinderen. De rijksoverheid faciliteert ouders, werkgevers en gemeenten in financiële zin waardoor de betaalbaarheid van kinderopvang voor de ouders kan worden gegarandeerd. BOinK, VNG en VOG gaan ervan uit dat op basis hiervan betrokken partijen ook hun verantwoordelijkheid zullen nemen. Sociale partners mogen worden aangesproken op de verdere groei van de financiering van kinderopvang via het CAO-overleg.
* Van aanbod- naar vraagfinanciering. Gestreefd moet worden naar verdere ondersteuning van de keuzevrijheid van ouders door middel van een vraaggestuurde inzet van middelen. Dit betekent dat alle ouders zo veel mogelijk zelf de keuze voor een bepaalde vorm en locatie van kinderopvang moeten kunnen maken. Op die manier wordt het aanbod geleidelijk aan directer aangestuurd door de vraag. Uiteraard blijft het mogelijk dat ouders opvangplaatsen via de werkgevers of bemiddelaar blijven kopen. Ouders dienen hierbij wel de regie te houden en keuzevrijheid voor instelling en soort kinderopvang.

* Kwaliteit en toezicht: de kwaliteit van de kinderopvang moet optimaal zijn. Het kader, zijnde de minimumeisen, moeten dan ook een plaats krijgen in de nieuwe wet. Dit geldt ook voor de ouderinspraak. Daarnaast zal het door de sector zelf ontwikkelde kwaliteitssysteem verder worden ontwikkeld. De betrokken partijen zijn het eens dat landelijk toezicht op de kwaliteitsbewaking moet worden ingesteld. Het toezicht zal landelijk geüniformeerd moeten worden, maar zal gemeentelijk worden uitgevoerd.
Naar verwachting zal het Kabinet op 12 mei een standpunt innemen over de toekomst van de kinderopvang.

28 april 2000