Gunstig resultaat over eerste jaar Essent

Datum nieuwsfeit: 28-04-2000

Bedrijfsnieuws

Gunstig resultaat over eerste jaar Essent

Het resultaat van Essent over het jaar 1999 is bijzonder gunstig uitgevallen. Het nettoresultaat bedroeg over 1999 f 1.579 miljoen (EUR 716 miljoen). Het resultaat is beïnvloed door een aantal bijzondere posten zoals de boekwinst op de verkoop van het door de EDON Groep gehouden van 50% belang in de NV EPON aan het Belgische Electrabel en de ING.

Het bedrijfsresultaat van de Essent Groep bedroeg f 932 miljoen ofwel EUR 423 miljoen. In het jaar 1998 was dat f 660 miljoen ofwel 300 miljoen. Hiermee was het resultaat 41% hoger dan in 1998. Het resultaat werd mede bepaald door de toename van de brutomarge en de overige bedrijfsopbrengsten en een stijging van de bedrijfslasten.

Essent is ontstaan uit de in december 1999 bekrachtigde aandelenfusie van de Zuid Nederlandse PNEM MEGA Groep en de Noord Nederlandse EDON Groep. De fusie is met terugwerkende kracht tot 1 januari 1999 tot stand gekomen. Essent is een multi utilitygroep die actief is op de markten voor energie, kabel- en telecomdiensten en milieu en afval. De thuismarkt van Essent wordt gevormd door de provincies Groningen, een deel van Friesland, Drenthe, Overijssel, een deel van Flevoland, Noord-Brabant en Limburg. In het voorzieningsgebied levert Essent aan ruim 2,3 miljoen huishoudens elektriciteit en aan bijna 1,7 miljoen huishoudens gas. Het aantal kabelaansluitingen bedraagt bijna anderhalf miljoen.