Vendex KBB wordt Koninklijk door overname Bijenkorf

Vendex KBB

28 april 2000

Vendex KBB wordt Koninklijk

Vendex KBB N.V. wordt Koninklijk. Het verzoek om na de fusie van Vendex N.V. en N.V. Koninklijke Bijenkorf Beheer KBB in 1999 het predikaat op de nieuwe onderneming te laten overgaan is ingewilligd. Na aanpassing van de statuten in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17 mei a.s. wordt de naam van de onderneming gewijzigd in Koninklijke Vendex KBB N.V. De agenda voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering en het jaarverslag 1999-2000 zijn vanaf maandag 1 mei beschikbaar.

Vendex en KBB hebben beide een rijke historie van meer dan honderd jaar. KBB is voortgekomen uit Magazijn 'de Bijenkorf', opgericht in 1870. Vendex vindt zijn oorsprong in Vroom & Dreesmann, opgericht in 1887. Beide Amsterdamse ondernemingen hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld tot belangrijke spelers in de Nederlandse detailhandel.

In 1999 zijn de twee ondernemingen samengegaan in de nieuwe onderneming Vendex KBB. Dit concern is de leidende non-foodretailer in Nederland en is met diverse winkelformules ook actief in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Tot de onderneming behoren zevenentwintig bekende formules in de sectoren warenhuizen en speciaalzaken.

Over het boekjaar 1999-2000 (per 31 januari) behaalde Vendex KBB een netto-omzet van ruim f 9,7 miljard, een bedrijfsresultaat van f 527 miljoen en een nettowinst van f 319 miljoen. Het gezamenlijke aantal winkels bedraagt circa 2600 en het aantal medewerkers ruim 54 duizend.