Tentoonstelling Amfibisch Wonen in oktober in Kinderdijk

Datum nieuwsfeit: 28-04-2000

28 april 2000

Tentoonstelling Amfibisch Wonen in oktober in Kinderdijk

Onderzoek naar uitvoering ideeën in Zuid-Holland van start

Vandaag zijn de prijzen uitgereikt in de architectuurprijsvraag Amfibisch Wonen. Gedeputeerde Marcel Vissers overhandigde de prijzen tijdens een mini-symposium in het provinciehuis van de provincie Zuid-Holland. Amfibisch Wonen is een project waarbij zowel amateurs als professionals in de architectuur, planologie, ruimtelijke ordening en milieusector zijn uitgedaagd om concepten te ontwikkelen op het gebied van innovatieve vormen van waterbeheersing in relatie tot het begrip wonen. Amfibisch Wonen maakt deel uit van het project De Kunst van Scheppend Water, Zuid-Holland Cultuurprovincie 2000, een initiatief van de provincie Zuid-Holland. Het project is uitgevoerd door Kunstgebouw in samenwerking met Bureau Hans Venhuizen. In oktober 2000 worden de resultaten van de prijsvraag tentoongesteld in Kinderdijk. De komende maanden worden enkele ideeën ontwikkeld tot uitvoerbare plannen voor verschillende locaties in Zuid-Holland.

De deelnemers konden zich voor deze prijsvraag inschrijven via internet. Op de website www.amfibischwonen.nl zijn vanaf vandaag ook de resultaten van de inzendingen te zien.

'Amfibisch Wonen' bestaat uit drie delen: een ontwerpwedstrijd, een implementatietraject en een tentoonstelling. In het nu volgende traject worden door een team van deskundigen de mogelijkheden onderzocht om de ideeën te realiseren die uit de ontwerpwedstrijd zijn voortgekomen. De komende maanden zullen teams van deskundigen onderzoeken op verschillende locaties in Zuid-Holland hoe de ideeën kunnen worden ontwikkeld tot een uitvoerbaar plan. De winnende inzendingen worden op schaal uitgevoerd en getoond tijdens een expositie in Kinderdijk in de maand oktober. Daar zijn tevens de maquettes en virtuele ontwerpen te zien die gemaakt zijn door kinderen uit het basisonderwijs over hetzelfde onderwerp in het educatieve project Eiland.

Amfibisch Wonen maakt onderdeel uit van het project De Kunst van Scheppend Water, Zuid-Holland Cultuurprovincie 2000, een initiatief van de provincie Zuid-Holland. De Kunst van Scheppend Water is een vervolg op de succesvolle projecten Cultuursteden (1994-1998) en Cultuurregio (1999). Zuid-Holland bestaat bij de gratie van de kunst van het beheersen van water. Het weerspiegelt op voortreffelijke wijze de eeuwen lange strijd tegen het water. De rivieren en de delta vormen de belangrijkste natuurlijke verbindingen en het water in de grond beïnvloed de productie. Voor 2000 zijn er gebieden geselecteerd waar het fenomeen water een belangrijke rol speelt. Belangrijkste doelstelling van het project is het bevorderen van cultuurparticipatie. Andere onderdelen van De Kunst van Scheppend Water zijn de toneelvoorstelling PENS, van 26 april tot en met 27 mei in een bollenschuur te Sassenheim, en het publieksevenement De Zuid-Hollandse Waterdagen op 7, 8 en 9 juli op meer dan 50 locaties in heel Zuid-Holland.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie over Amfibisch Wonen: Stichting Amfibisch Wonen, Hans Venhuizen (projectleider), telefoon 010-244 46 55, fax 010-476 26 90 of Kunstgebouw, Pieta Koopman (PR en publiciteit), telefoon 015-2154515, fax 015-2154566. Voor meer informatie over De Kunst van Scheppend Water: Kunstgebouw, Pieta Koopman (PR en publiciteit), telefoon 015-2154515, fax 015-2154566, (pietak@kunstgebouw.nl).
Internet: www.amfibischwonen.nl en www.scheppendwater.nl
De Kunst van SCHEPPEND WATER, Zuid-Holland Cultuurprovincie 2000, is een initiatief van de Provincie Zuid-Holland en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland, N.V. Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland en het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland. Dit cultuurevenement wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van Kunstgebouw, stichting Kunst en Cultuur Zuid-Holland.