Koninginnedag 2000 in Katwijk en Leiden

Rijksvoorlichtingsdienst
03 januari 2000

KONINGINNEDAG 2000 OP 29 APRIL IN KATWIJK EN LEIDEN

Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus der Nederlanden vieren zaterdag 29 april Koninginnedag mee in twee plaatsen in de provincie Zuid-Holland. Zij bezoeken achtereenvolgens de gemeenten Katwijk en Leiden.

Andere leden van het Koninklijk Huis, onder wie Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet der Nederlanden en mr. Pieter van Vollenhoven, zullen hen hierbij vergezellen.

De gemeente Katwijk telt ruim 40.000 inwoners en omvat de kernen Katwijk aan Zee en Katwijk aan de Rijn. Katwijk aan Zee was oorspronkelijk een vissersdorp, Katwijk aan de Rijn heeft een agrarisch verleden. In de laatste decennia zijn de economische activiteiten uitgebreid met industriële nijverheid, detail- en groothandel en dienstverlening. De zee en de natuurgebieden rond de gemeente trekken jaarlijks vele duizenden toeristen. Katwijk heeft twee Oranjeverenigingen.

Leiden behoort met ruim 117.000 inwoners tot de grotere steden van Nederland. De geschiedenis van de stad gaat terug tot ver voor onze jaartelling. De universiteit, in 1575 door Willem van Oranje aan Leiden geschonken, is één van de belangrijkste werkgevers in de stad. Diverse leden van het Koninklijk Huis, onder wie de Koningin, de Prins van Oranje, Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven, hebben aan de Universiteit van Leiden gestudeerd. In Leiden worden door de 'Vereniging Viering Koninginnedag Leiden' jaarlijks op Koninginnedag diverse activiteiten georganiseerd.

RVD, 03.01.2000, 20.00 uur

...........