Koninginnedagconcert NOS in teken van jong talent

Datum nieuwsfeit: 29-04-2000
Van : voorlichting NOS Radio en Televisie
d.d. : 26 april 2000
Nr. : 138FILLIN "Nummer Persbericht:"

Koninginnedagconcert
-In het teken van jong talent-

Welk aanstormend talent zal in deze nieuwe eeuw de podia van de concertzalen bevolken? Het Koninginnedagconcert (21.00-22.00 uur, TV2) vanuit de balzaal van Paleis Noordeinde te Den Haag geeft een vooruitblik op de toekomstige solisten van de 21e eeuw. Het orkest is speciaal voor deze gelegenheid geformeerd na een selectie op de diverse Nederlandse conservatoria. Voor koningin Beatrix en prins Claus en een 150-tal genodigden spelen de jonge musici onder leiding van Johannes Leertouwer de Symfonie nr. 85 ‘La Reine’ van Joseph Haydn en de Pulcinella Suite van Igor Stravinsky.

In een korte reportage worden twee jonge musici gevolgd tijdens de repetitieweek voorafgaande aan het concert. Aspecten als hun motivatie, de tol die zij moeten betalen om hun talent volledig te ontplooien, het proces om zich te voegen in één orkestklank komen onder andere aan de orde.

Een orkest is niet alleen een aantal individuen die met elkaar een compositie ten gehore brengt. Het is veel meer dan de som der delen. Om een verantwoorde uitvoering tot stand te brengen, zullen de orkestleden met elkaar moeten werken aan samenspel, samenklank en interpretatie. Elk orkestlid zal zich moeten voegen in het geheel en zijn muzikale talent in dienst moeten stellen van het orkest.

Het zal niemand verbazen dat van de 108 symfonieën van Joseph Haydn gekozen is voor nr. 85, bijgenaamd La Reine. De Franse Koningin Marie-Antoinette was bijzonder gecharmeerd van deze symfonie, waarschijnlijk omdat Haydn in het 2e deel een gracieus Frans volksliedje als hoofdmelodie had gekozen.

Igor Stravinsky (1882-1971) werd in 1919 gevraagd door de Russische impresario en directeur van het Russisch Ballet, Serge Diaghilev om een ballet te schrijven geïnspireerd op de muziek van de 18e-eeuwse componist Giovanni Batista Pergolesi. Hierbij deed hij ook de belofte dat Picasso het dekor en de kostuums voor zijn rekening zou nemen.

Het ballet ging met veel succes in 1920 in premiere door het Russisch Ballet in de Opéra van Parijs. Spoedig daarna bewerkte Stravinsky elf van de vijftien stukken tot de populaire concertsuite voor kamerorkest: de Pulcinella Suite.

Regie: Rob van den Berg
Presentatie: Maartje van Weegen