Ruim 6200 zieken en gehandicapten in 2000 met Zonnebloem weg

Breda, april 2000

Mei actiemaand Zonnebloemvakanties

RUIM 6200 ZIEKEN EN GEHANDICAPTEN IN 2000 MET DE ZONNEBLOEM OP VAKANTIE E

Ruim 6200 langdurig zieken en zwaar lichamelijk gehandicapten gaan dit jaar een weekje op vakantie met de Nationale Vereniging de Zonnebloem. Weliswaar 50 meer dan vorig jaar en ook een absoluut record, maar bij lange na niet genoeg om aan de overweldigende vraag tegemoet te komen. De Zonnebloem verwacht ongeveer 10.000 aanmeldingen binnen te krijgen en dus vallen ook dit vakantieseizoen weer veel aanvragers buiten de boot. De Zonnebloem hanteert daarbij het uitgangspunt dat zieken en gehandicapten die de meeste verzorging en verpleging nodig hebben het eerst voor een aangepaste vakantie in aanmerking komen.

75.000 overnachtingen
Meer dan 6500 vrijwilligers, onder wie algemene medewerkers, artsen, diëtisten, fysiotherapeuten en maar liefst 1400 verpleegkundigen en ziekenverzorgenden staan dit jaar garant voor een deskundige verzorging en begeleiding van de ruim 6200 zieke en gehandicapte vakantiegangers. In totaal gaat het om circa 75.000 overnachtingen in door de Zonnebloem gecontracteerde hotels en het eigen hotelschip ´mps de Zonnebloem´. Ondanks de belangeloze inzet van al die vrijwilligers zijn de Zonnebloemvakanties duurder dan ´gewone´ vakanties. Dat komt vooral door de noodzakelijke aanpassingen en extra voorzieningen. Omdat bovendien veel zieken en gehandicapten zijn aangewezen op een uitkering, is zo´n vakantie voor hen dan ook onbetaalbaar.
Vakantie-actie
Daarom betalen de deelnemers aan een Zonnebloemvakantie gemiddeld eenderde van de werkelijke kosten en legt de Zonnebloem de rest zelf bij. Om dat te kunnen bekostigen organiseert de Zonnebloem elk jaar in de maand mei de ´Actie Zonnebloemvakanties´. Met deze actie, die dit jaar in de week van 23 t/m 29 april met een grote publiciteitscampagne van start gaat, roept de Zonnebloem de Nederlandse bevolking op een bijdrage over te maken op giro 145, t.n.v. de Zonnebloem Breda. Op die manier kunnen ook mensen die van intensieve hulp en verpleging afhankelijk zijn van een onbezorgde en bovendien betaalbare vakantie genieten.

Mededeling voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Nationale Vereniging de Zonnebloem, afdeling communicatie: René Rijkers, tel. (076) 564 63 11.

(info@zonnebloem.nl)