Politiebericht Friesland: Regio

Datum nieuwsfeit: 30-04-2000

Politiebericht Friesland: Regio 30-04-2000
Politieberichten van zaterdag 29 april (13.00 uur) tot en met zondag 30 april (13.00 uur)

Koninginnedag: rustig verlopen
Koninginnedag is in de provincie over het algemeen rustig verlopen. Alleen in Kollum liep in de namiddag de zaak uit de hand. De horecagelegenheden moesten daar om 18.00 uur sluiten en mochten om 20.30 uur weer open. Hierdoor kwam er een grote groep mensen op straat terecht. Op de Voorstraat in Kollum braken verschillende vechtpartijen uit. De hulp van de politie werd ingeroepen. De politie was met 15 politiemensen en een politiehond ter plaatse. In eerste instantie is getracht met zachte drang de vechtpartijen te scheiden, doch dit werkte averechts. De aanwezigen keerden zich massaal tegen de politie, die daarop was genoodzaakt van de wapenstok en diensthond gebruik te maken. Tijdens de ongeregeldheden werd een 53-jarige politieman neergeslagen. De verdachte een 44-jarige man uit Kollum werd ter plaatse aangehouden en zit op dit moment nog vast. Verder werden nog twee mannen aangehouden. Een 21-jarige inwoner uit Buitenpost voor het niet voldoen aan een bevel of vordering en een 20-jarige inwoner uit Drachten voor het brengen van de Hitlergroet. De laatste twee verdachten zijn inmiddels weer in vrijheid gesteld. Na de aanhoudingen keerde de rust weer in Kollum weer en ook gedurende de nacht is het rustig gebleven.

Dokkum: diefstal vlaggen
Zaterdag omstreeks 17.00 uur werden twee mannen van 33 en 51 jaar uit Dokkum aangehouden, die voor het gemeentehuis in Dokkum de aldaar staande vlaggen inclusief de vlaggenmast hadden weggenomen. De vlaggenmast hadden ze achtergelaten bij hotel de Posthoorn. Op de Stationsweg konden de beide verdachten worden aangehouden. Ze hadden de vlaggen onder hun hemd verstopt. Het betrof hier een Friesche en een Dokkumervlag. Na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal zijn ze in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: poging brandstichting
Zaterdag omstreeks 20.00 uur kwam er een melding binnen dat personeel van een horecagelegenheid in de Oude Doelesteeg een man hadden aangehouden. De man, een 32-jarige inwoner uit Leeuwarden, was eerder die dag uit de horecagelegenheid verwijderd, nadat hij lastig was geweest. De man was teruggekomen met een fles benzine, die hij leeggooide. Door het personeel kon voorkomen worden dat het dit aanstak. De eigenaar, een man van 26 jaar uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan. De verdachte is overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Beetgum: vechtpartij
Zaterdag omstreeks 19.00 uur kwam er een melding binnen dat bij de kerk in Beetgum een vechtpartij zou zijn, waarbij drie mannen waren betrokken. De aangever, een man van 57 jaar uit Beetgum, zat thuis toen hij zag dat twee mannen bij zijn auto stonden en dat een man tegen zijn auto stond te urineren. Hij is toen naar binnen gegaan en heeft een emmer water gepakt en is in zijn auto achter de beide mannen aangereden. In de Buorren heeft hij de emmer water over de man, die tegen zijn auto had gepist, leeggegooid. Deze man is toen met de aangever gaan vechten, daarbij geholpen door zijn maat. De aangever liep verschillende klappen op en kreeg een wond bij zijn linkeroog en rechteroor. Ook werden deuken in zijn auto geschopt. De jongen die tegen zijn auto stond te urineren kent de aangever van naam. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Harlingen: mishandeling
Zaterdag omstreeks 22.00 uur kwamen twee inwoners uit Harlingen een café binnen aan de Lanen. Het tweetal had al een lokaalverbod, daar zij reeds eerder moeilijkheden hadden veroorzaakt. Ook nu ontstonden er weer problemen en werden er vernielingen gepleegd. De eigenaar, een man van 46 jaar uit Harlingen, werd geslagen en kreeg een kopstoot van 40-jarige verdachte. Deze werd aangehouden en ingesloten. De aanleiding tot de ruzie is niet bekend.De andere verdachte eveneens 40 jaar, moet nog worden gehoord.

Oudehaske: autobrand
Zaterdag omstreeks 22.45 uur reed een bestuurder, een man van 20 jaar uit Raerd, met zijn personenauto, een Renault 5, over de Rijksweg A 7 onder Oudehaske. Plotseling brak er brand uit onder de motorkap. De oorzaak van de brand is niet bekend. Door de brandweer werd de brand geblust, doch deze kon niet voorkomen dat de gehele auto uitbrandde.
Kollum: verzet
Zondag omstreeks 00.45 uur zagen twee patrouillerende agenten dat een man, een 21-jarige inwoner uit Kollum, een straatklinker gooide naar een horecagelegenheid in de Voorstraat. Naar later bleek was de man uit deze horecagelegenheid verwijderd. Toen hij nogmaals wilde gooien, werd dit door de agenten verhinderd. De man keerde zich toen tegen de agenten, die hem daarop hebben aangehouden.

Aldeboarn: onder invloed
Zondag omstreeks 01.25 uur werd op de Wjitteringswei een automobilist gecontroleerd. Het bleek dat de man, een 37-jarige inwoner uit Goengahuizen te veel had gedronken. Aan het bureau blies hij 330 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Drachten: onder invloed
Zondag omstreeks 01.30 uur werd op de Rijksweg A 7 onder Drachten een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De man, een 36-jarige inwoner uit Aldeboarn, bleek teveel te hebben gedronken. Aan het bureau blies de man 350ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.
Leeuwarden: inbraak winkel
Zondag omstreeks 02.15 uur werd ingebroken in een winkel aan de Schrans. Door het openbreken van een deur kwam men de winkel binnen. De in de winkel staande kassa werd vernield en een zeer klein geld bedrag (minder dan f 5.-) werd weggenomen. De aangever, een man van 47 jaar, die boven de winkel woont, was wakker geworden van een verdacht geluid en had de politie gebeld. Aan de hand van een signalement kon de verdachte, een man van 24 jaar uit Leeuwarden, op de Verlengde Schrans worden aangehouden. De verdachte is ingesloten>
Sneek: onder invloed
Zondag omstreeks 02.55 uur zag een patrouille een bestuurder rijden over de Lemmerweg. De bestuurder van de personenauto reed slingerend en op de Waterkers bracht de bestuurder zijn auto tot stilstand. De bestuurder, een man van 47 jaar uit Sneek, weigerde na twee keer geblazen te hebben, verder iedere medewerking. Ook aan het bureau wenste de man niet mee te werken. Hij kreeg een rijverbod voor 24 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Lemmer: lastige klant
Zondag omstreeks 03.10 uur stond een politieauto op het plein voor het gemeentehuis in Lemmer. Een man, een 33-jarige inwoner uit Lemmer, ging achter in de politieauto zitten en wenste deze niet meer te verlaten. De agenten moesten hem maar even thuis brengen. Ondanks een vordering bleef de man zitten. Hierop werd de deur gesloten en is men met de man weggereden. Het werd niet zijn woning, maar wel het politiebureau, alwaar de man een proces-verbaal heeft gekregen, ter zake het niet voldoen aan een bevel of vordering.
Leeuwarden: vervelende jongelui
Zondag omstreeks 05.35 uur werden op het Ruiterskwartier twee mannen aangehouden, ter zake het niet voldoen aan een bevel of vordering en belediging. De beide mannen, 17 en 19 jaar beiden uit Leeuwarden, wilden nog bij de FEBO naar binnen, terwijl deze al gesloten was. Toen ze binnen kwamen, werden ze er door het personeel weer uitgezet. Beide mannen waren onder invloed en men hen viel niet te praten. Ze werden gesommeerd om door te lopen, doch hieraan werd niet voldaan. Ook kregen de agenten diverse beledigingen naar hun hoofd. Toen de mannen na herhaalde malen vorderen niet weggingen, zijn ze aangehouden en ingesloten.

Hardegarijp: onder invloed
Zondag omstreeks 06.10 uur werd op de Rijksstraatweg een automobilist gecontroleerd. De man, een 28-jarige inwoner uit Ried, had te veel gedronken. Aan het bureau blies de man 300 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Leeuwarden: inbraak woning
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een woning aan de Oenemastate. Door verbreking van een ruit in de achterdeur kwam men de woning binnen. Uit de woning zijn sieraden, een cd-speler en geld weggenomen. De eigenaar, een man van 32 jaar uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272