Primeur bij joodse trouwpartij in Amersfoort

Datum nieuwsfeit: 30-04-2000
Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap

Getrouwd en getrouwd in Amersfoortse sjoel

juni 2000

Op zondag 30 april beleefde de sjoel van Amersfoort een primeur. Niet alleen werd daar de choepa voltrokken tussen Arno de Liever en Jana Doubovskaja. Hun huwelijk werd twee keer achter elkaar in sjoel gesloten. Eerst was het de ambtenaar van de burgerlijke stand die Arno en Jana in de echt verbond, waarna de choepa werd voltrokken door rabbijn J.S. Jacobs. Voor zover bekend was het de eerste keer dat een burgerlijk en Joods huwelijk onmiddellijk na elkaar in de sjoel plaatsvonden.
De aanwijzing van de sjoel als huis der gemeente door het Amersfoortse gemeentebestuur maakte de weg vrij voor deze bijzondere ceremonie. De burgelijke plechtigheid werd voorafgegaan door het zingen van Siman tov oemazzal tov door het Amsterdams Synagogaal Koor. De choepa werd ingeleid met het aloude Baroech Habba.
De bruidegom is afkomstig uit de kehilla Amersfoort, zijn bruid is geboren in Charkov (Oekraïne) maar woont inmiddels al weer enige tijd in Nederland. Zij leerden elkaar bij de jongeren- en studentenvereniging Ijar kennen.