Startschot zeilevenement Race of the Classics

Datum nieuwsfeit: 01-05-2000

STICHTING RACE OF THE CLASSICS

Studenten nemen voorschot op sail 2000

Maandag 1 mei, zal het twaalfde startschot gegeven worden voor Europa.s grootste zeilevenement voor studenten, de Heineken Race of the Classics. Ruim driehonderd studenten nemen een voorschot op Sail 2000 en zullen op 18 Oudhollands klassieke zeilschepen de strijd aangaan om de fel begeerde Heineken Challenge Cup. Dit jaarlijks terugkerende zeilevenement zal van 1 t/m 7 mei plaatsvinden. Deze Race gaat van Amsterdam naar het Engelse Ramsgate en weer terug en wordt georganiseerd door studenten van de Amsterdamse Academie, Hoger Onderwijs voor de Financiële Sector.

De Heineken Race of the Classics werd in 1989 voor het eerst gevaren op initiatief van studenten van de Amsterdamse Academie, Hoger Onderwijs voor de Financiële sector. De Amsterdamse Academie, een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit en de Hogeschool Holland leidt studenten op voor middenkader- en hogerkaderfuncties. De studenten hebben zich de afgelopen maanden druk beziggehouden met de voorbereidingen van dit grootse evenement dat als doelstelling heeft het bevorderen van (internationale contacten tussen studenten van verschillende financiële en/of managementopleidingen in binnen- en buitenland en het bevorderen van de contacten met het bedrijfsleven.

Alvorens vertrek richting Ramsgate zijn de 18 zeilschepen, waaronder het vlaggenschip van de franse marine La Recouverance en de brik de Astrid, op maandag 1 mei gedurende de hele dag, te bewonderen aan de Oostelijke Handelskade (ter hoogte van de Amsterdam Passengers Terminal) in Amsterdam.

Op 1 mei zal in de Amsterdamse haven, nabij het Centraal station, vanaf de VIP-boot om 17.00 uur het officiële startschot worden gegeven. De schepen zullen daarna via het Noordzeekanaal naar IJmuiden varen. Op dinsdag zullen de schepen daadwerkelijk koers zetten richting Engeland.

Zondag 7 mei zullen de schepen om 15.00 uur Amsterdam weer binnenvaren, waar zij groots ontvangen worden door een grote groep mensen. Aansluitend is er een spetterend feest, de Port Side Party, gehouden in de Melkweg. Tijdens deze afsluiting zal de Heineken Challenge Cup uitgereikt worden aan het winnende team.

Voor nadere informatie over de Heineken Race of the Classics kunt u contact opnemen met:
Stichting Race of the Classics
Mariska Seijsener, tel: 020-4951260 // 06- 24670075 Bas Jonker tel: 020-4951260 // 06-26704132 Fax: 020-4951263
Kijk ook op www.hrotc.nl

12 apr 00 15:19