CBS: ziekteverzuim verder toegenomen

Datum nieuwsfeit: 01-05-2000
CBS Webmagazine

Ziekteverzuim verder toegenomen

Vorig jaar was het ziekteverzuim bij particuliere bedrijven 6,0%. Van elke 17 werknemers was dagelijks één door ziekte afwezig. In 1998 was het verzuim 5,6%. Het ziekteverzuim is in 1999 voor het tweede achtereenvolgende jaar gestegen.

In 1993 bedroeg het ziekteverzuim nog 6,7%. Het jaar daarop trad de Wet Terugdringing Ziekteverzuim in werking. Het verzuim daalde vervolgens tot 5,5% in 1994. Nadat in 1996 de Ziektewet grotendeels werd geprivatiseerd, daalde het verzuim tot 5,1% in 1996. Na 1997 begon het verzuim weer te stijgen. Het is echter nog steeds lager dan in 1993.

Ziekteverzuim bij particuliere bedrijven (inclusief zwangerschaps- en bevallingsverlof)

Bedrijven met honderd werknemers of meer hebben met veel meer ziekteverzuim te kampen dan het midden- en kleinbedrijf. Grote bedrijven hadden in 1999 een verzuim van 7,8%. Daarmee zijn ze weer terug op het niveau van 1993. Kleine en middelgrote bedrijven daarentegen hebben het lagere ziekteverzuim weten vast te houden.

Ziekteverzuim naar bedrijfsgrootte (inclusief zwangerschaps- en bevallingsverlof)

André Mares

Voor meer informatie: (infosip@cbs.nl)

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 2000 Bronvermelding is verplicht. Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

Laatst gewijzigd: 01 mei 2000