Viering 30-jarig bestaan Unidek levert geld op voor Tanzania

Contactpersoon: Hans Boerrigter

Viering 30-jarig bestaan Unidek: f 40.000 voor Tanzania

Datum: 1 mei

Unidek in Gemert vierde in 1999 haar 30-jarig bestaan. Dat gebeurde met onder meer de presentatie van de in Tanzania opgenomen cd Asante sana. Het eerste exemplaar daarvan werd vrijdag 27 augustus, tijdens de festiviteiten ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van de onderneming, in ontvangst genomen door drs. G.T.F. Eskens, destijds algemeen directeur van Memisa. De opbrengsten uit de verkoop van de cd komen via Memisa ten goede aan de Unidek Children's Ward dan wel het Sumve Hospital in Tanzania. Eind 1999 bedroegen de revenuen, inclusief de giften die Unidek ter gelegenheid van haar 30-jarig bestaan mocht ontvangen, ruim 40.000 gulden. Dat meldt de Raad van Bestuur van Unidek in het vandaag verschenen financieel jaarverslag 1999.

Het verhaal achter de cd Asante sana begint in 1994. Dat jaar wilde Unidek ter gelegenheid van haar zilveren jubileum een goed doel ondersteunen en de onderneming besloot dat te doen via Memisa. "Kort nadat wij met de organisatie in contact waren getreden, kwam ons ter ore dat het toenmalige pand van de kinderafdeling van het Sumve Hospital in Tanzania in grote nood verkeerde," aldus drs. A.H.M. van Zeeland, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Unidek in het financieel jaarverslag. "Nieuwbouw, zo luidde de conclusie, was in feite de beste oplossing. Toen besloten we dat dát het cadeau werd dat wij ter gelegenheid van onze 25ste verjaardag via Memisa zouden schenken: een nieuw onderkomen voor de kinderafdeling van het Sumve Hospital. En dat zouden we optrekken uit bouwstenen van het materiaal dat Unidek jaarlijks in grote hoeveelheden produceert, namelijk EPS."

Met de bouw van de kinderafdeling, die de naam Unidek Children's Ward heeft gekregen, werd in augustus 1995 begonnen. Twee medewerkers van het productiebedrijf van Unidek in Gemert bouwden het ruim 600 m² grote pand in vier weken tijd op. De bouw werd betaald met gelden uit het Hendrik van Dijk Fonds. Dit fonds - vernoemd naar de oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur van Unidek - was bij het 25-jarig bestaan van de onderneming in het leven geroepen. Talloze relaties en medewerkers, evenals de onderneming zelf, leverden er destijds een financiële bijdrage aan.

De Unidek Children's Ward werd in september 1998 officieel geopend. Het gebouw biedt onderdak aan maximaal 56 patiëntjes in de leeftijd van 0 tot 5 jaar. Jaarlijks worden er meer dan 2.000 kinderen behandeld, voornamelijk voor malaria, diarree en longontsteking. De kinderafdeling maakt deel uit van het Sumve Hospital. Dit regionale ziekenhuis, met zo'n 240 bedden en ruim 200 medewerkers, fungeert als het medisch centrum voor naar schatting 150.000 mensen. Sumve ligt in het noorden van Tanzania, ongeveer 50 kilometer ten oosten van Mwanza, de op één na grootste stad van het land.

Eind 1998 ontwikkelde Unidek het idee om ter gelegenheid van haar 30-jarig bestaan een cd uit te brengen met liedjes van de koren die optraden tijdens de feestelijkheden rondom de officiële opening van de Unidek Children's Ward, en de opbrengsten van die cd via Memisa ten goede te laten komen aan de kinderafdeling dan wel het Sumve Hospital. Dat idee is uitgevoerd. Begin maart 1999 zijn in de plaatselijke kerk van Sumve de opnames gemaakt. De cd bevat vijftien in het Swahili gezongen liedjes. Een groot deel daarvan werd speciaal voor Unidek en Memisa geschreven, als dank voor de geboden hulp. Mede daarom kreeg de cd de titel Asante sana ofwel Dank u wel. De cd is te bestellen via Memisa en te koop bij de receptie van het hoofdkantoor van Unidek in Gemert (f 19,95).

Unidek Beheer B.V.
5420 AC Gemert