Politiebericht Friesland

Politiebericht Friesland: Regio 1-05-2000
Politieberichten van maandag 1 mei (07.00 uur) tot en met 13.00 uur
Drachten: poging tot aanranding
Van zaterdag op zondag, rond middernacht, vond in het Reidingparkje net over het verbindingsbruggetje Groene Zoom Reidingparkje een poging tot aanranding plaats. Een 50-jarige vrouw uit Drachten liet haar hondje uit toen zij plotseling van achteren werd vastgepakt door een onbekende man, die haar onder dwang meenam. Over het bruggetje duwde hij haar de bossages in en werd zij op de grond gegooid. Vervolgens trachtte hij de vrouw van haar kleding te ontdoen. De vrouw verzette zich hevig en toen er een fietser aankwam, staakte haar belager zijn poging en is weggelopen. De vrouw liep verwondingen (krassen en schrammen) aan haar hals en armen op. De vrouw riep om hulp maar de fietser, een jongeman, met een meisje achterop reageerde daar niet op. Zij staken wel hun hand op en riepen: 'Hoi', maar fietsten door. Een tijdje later werd de hevig geëmotioneerde vrouw door voorbijgangers gevonden, die de politie hebben gebeld. De vrouw kon niet zeggen hoe haar belager eruit zag. De politie Drachten, afdeling jeugd- en zedenzaken, wil graag in contact komen met de jongeman en het meisje, die daar omstreeks dat tijdstip zijn langs gefietst en hun hand nog naar de vrouw hebben opgestoken.

Dronrijp: inbraak bedrijf
Van zondag op maandag werd ingebroken bij een bedrijf aan De Alde Mar. Door een grote ruit uit een kozijn te verwijderen, kon men het pand binnenkomen. Uit het bedrijf werden 8 stofzuigers weggenomen. De eigenaar, een man van 46 jaar uit Menaldum, heeft aangifte gedaan.
Heerenveen: vernieling fietsen
Maandag omstreeks 05.35 uur kwam er een melding binnen dat een viertal personen bezig waren met het stelen van fietsen bij het NS-station aan de Trambaan. Op straat werden drie fietsen aangetroffen, waarvan een aantal spaken waren vernield. De verdachten waren inmiddels doorgelopen en konden op de Herenwal worden aangehouden. De mannen, een 18 en 22-jarige uit Heerenveen, een 20-jarige uit Oss en een 17-jarige uit Tilburg zijn overgebracht naar het bureau. De eigenaars van de vernielde fietsen zijn nog niet achterhaald. Na het opmaken van een proces-verbaal zijn de verdachten weer in vrijheid gesteld.
Drachten: diefstal auto
Van zondag op maandag werd vanaf een parkeerplaats aan de Stelpwyk een personenauto,merk Opel Kadett Caravan, kleur grijs, voorzien van het kenteken RZ-VD-99 weggenomen. De auto is voorzien van een schuifdak, getinte ramen en in de auto is een hondenrek aangebracht. De eigenaar, een man van 51 jaar uit Terwispel, heeft aangifte gedaan.
Wolvega: diefstal ooievaar
Van zaterdag op zondag werd uit de voortuin van hun woning aan de Lindenoord een ooievaar weggenomen. De ooievaar in de traditionele kleuren was aldaar geplaatst in verband met de geboorte van een dochter. De trotse ouders hadden de ooievaar gehuurd. Namens verhuurder, heeft de 30 jarige vrouw des huizes, aangifte gedaan.
Ameland: aanrijding met gewonden
Zondag omstreeks 19.10 uur vond op de Verbindingsweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een man van 18 jaar uit Hollum, kwam met zijn auto uit de richting Nes en reed in de richting Ballum. Vermoedelijk wilde hij zijn veiligheidsgordel onder het rijden omdoen en verloor hij toen de macht over het stuur. De auto kwam tegen een damwand tot stilstand. De bestuurder raakte gewond. Een bij hem in de auto zittende vrouw van 19 jaar uit Hollum, raakte eveneens gewond. Beiden zijn door de brandweer uit de auto gehaald en per helikopter naar de vaste wal vervoerd. De vrouw werd naar het AZ Groningen gebracht en de man naar het MCL-Zuid in Leeuwarden. De man is inmiddels weer thuis. De auto raakte total loss.
Drachten: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 08.30 uur vond op Ureterpvallaat een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. Een 67-jarige vrouw uit Surhuisterveen verleende op deze weg bij het afslaan met haar auto geen vrije doorgang aan een 35-jarige vrouw uit Bakkeveen, die met haar auto rechtdoor wilde rijden. Beide auto's raakten beschadigd. De vrouw uit Bakkeveen is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten en kon na behandeling weer naar huis.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272