Nieuwe Nissan Almera centraal in uniek kunstobject Rotterdam

NISSAN MOTOR NEDERLAND

Nieuwe Nissan Almera centraal in uniek kunstobject
Ondersteboven van proefrit

Rotterdam- Op maandag 1 mei staat er naast de Erasmusbrug, bij Café Rotterdam, een groot cirkelvormig zilvermetallic object. In het middelpunt bevindt zich een zilvermetallic uitvoering van de nieuwe Nissan Almera, Deze spectaculaire attractie is speciaal ontworpen voor Nissan en uniek in de wereld.

In de 'Gimble', op een hoogte van ruim vier meter, laat een proefrit in de Almera een onuitwisbare indruk achter. Iedereen mag gratis via een vliegtuigtrap in de auto plaats nemen om te worden verzekerd in speciale gordels voor een belevenis die minuten duurt. Er kan ook een 'rustig' ritje met de kinderen worden gemaakt. Zelfs waaghalzen komen aan hun trekken wanneer ze op verzoek met de auto over de kop gaan.

Het ontwerp van het kunstobject is een idee van de Amsterdamse ontwerper Theo Botschuyver. Het gevaarte is meer dan 8 meter hoog en heeft een diameter van 7,5 meter. De constructie bestaat uit drie in elkaar passende ringen van roestvrij staal. De 1200 kilo zware Almera is bevestigd op een gondel in de middelste ring. De auto staat rotsvast. Met maximaal vier passagiers per keer maakt De Gimble zeven omwentelingen per minuut. Dat gebeurt doordat de ringen met twee tegenoverliggende draaipunten aan elkaar zijn bevestigd, waardoor ze 360 graden kunnen kantelen. De Nissan Almera kan allerlei richtingen uitdraait: met de neus naar beneden of juist steil achterover. Het object is computergestuurd en wordt bediend met een joy-stick.

Het opzienbarende object van Botschuyver bezit dezelfde karaktereigenschappen als de nieuwe Almera: het is veilig, krachtig, betrouwbaar, plezierig en verrassend. De Gimble zal samen met de Nissan Almera tot september een groot aantal plaatsen aandoen in Nederland. Zo krijgt echt iedereen de kans om de testrit van zijn leven te maken.

Bijlagen: De Gimble programma, Feiten & Wetenswaardigheden.

Uitnodiging: Op maandag 1 mei bent u welkom in Café Rotterdam tussen
10.30 uur en 12.00 uur om opnames te maken van de Gimble in bedrijf. Op de achtergrond de Erasmusbrug. Belt u even voor een routebeschrijving met 020-4703570.

Voor een nadere toelichting over de Nissan Almera kunt u contact opnemen met E.J. van Thienen, manager public relations van Nissan Motor Nederland, telefoon 020-5163211 . Met vragen over De Gimble kunt u bellen met Paul Alberts van Brandevents, telefoon 020- 4703570 .

Foto beschikbaar via het ANP

Locatie Overzicht Gimble

Locatie Data

Café Rotterdam 1 & 2 mei

Duinrell 3 t/m 7 mei .

Plein a/de Broeren in Zwolle 10 t/m 13 mei

'Het Plein' in Den Haag 18 en 19 mei

Utrecht - marathon 21 mei

Grote Markt in Groningen 22 t/m 24 mei

Grote Markt in Nijmegen 25 t/ 27 mei

Velperplein in Arnhem 1 t/m 3 juni

Neude in Utrecht 7 t/m 10 juni

Pinksterraces Zandvoort 12 juni

Marktplein in Middelburg 16 en 17 juni

Kasteelplein in Breda 21 t/m 23 juni

Nissan Europe 24 en 25 juni
Familiedag Nissan

Winkelcentrum Schalkwijk 28 t/m 30 juni
Haarlem

Strandspectakel Den Helder 23 en 24 juli

Duinrell medio juli t/m aug.

De Gimble, Feiten & Wetenswaardigheden

1. Designed to improve your performance
De bekende reclameslogan van Nissan indachtig is 'De Gimble' ontworpen om het opvallende exterieur- en interieurontwerp van de nieuwe Almera zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen. De auto is veilig, krachtig, betrouwbaar, plezierig en verrassend. Mensen kunnen dat letterlijk ervaren tijdens een unieke proefrit op vier meter hoogte zonder het gaspedaal te gebruiken of te sturen.
2. Het Gimble-effect
Het effect is terug te voeren tot de ophanging van kompassen, zoals die gebruikt worden in de scheepvaart. De twee kompasringen die in elkaar passen, kunnen haaks op elkaar draaien, waarbij de golfbewegingen van het schip worden geëlimineerd zodat de kompas horizontaal blijft. Dit stabiliseringsprincipe wordt ook toegepast bij homokinetische voorwielaandrijvingsystemen van auto's.
3. De Gimble
Dit opvallende kunstobject met een gewicht van 3500 kilo is een vinding van de Amsterdamse ontwerper Theo Botschuyver. Hij is partner bij Brandevents in Amsterdam. Dit evenementenbureau heeft in opdracht van Nissan Motor Nederland 'De Gimble' laten maken. De Gimble en de computerbesturing is in drie maanden tijd gebouwd. De engineering vergde twee maanden. Het bestaat uit drie ringen van roestvrij staal. De Nissan Almera is bevestigd op een gondel in de middelste ring. De Gimble heeft een afmeting van 8 meter hoog en een diameter van 7,5 meter. Ter vergelijking: de Nissan Almera is vier meter lang, 1,7 meter breed en 1,4 meter hoog. Na zonsondergang is de auto prachtig uitgelicht. Spotjes zullen vanaf de grond de Gimble belichten.
4. De werking
De motoren zijn zo afgesteld dat zij stabiel blijven draaien ondanks de wisselende zwaartepunten. Het object maakt maximaal zeven omwentelingen per minuut. De Gimble wordt door een computer bestuurd die bediend kan worden met een joystick. De attractie is ontworpen om buiten te draaien bij een maximaal windkracht 6, dit uit veiligheidsoverwegingen.

5. Procedure
In ruststand kunnen via twee vliegtrappen, die aan weerszijden gekoppeld zijn aan de trailer, mensen in en uit de Almera stappen. Er kunnen maximaal vier personen mee voor een spannende proefrit. Personen vanaf 12 jaar kunnen instappen als ze begeleid worden door mensen boven de 18 jaar. Passagiers mogen nooit zelf de autogordel omdoen. Medewerkers controleren of de gordel goed vastzit en stellen hem desgewenst bij. Deze speciale autogordels worden normaal gebruikt in de Formule 1 autosport. In de auto geldt een rookverbod. Wanneer de auto over de kop gaat mogen er slechts twee passagiers mee, die dan naast elkaar dienen te zitten.

6. Montage
Het geheel is gebouwd op een trailer van 3,5 ton met aanloopremmen. Het voertuig wordt op locatie uitgestempeld, dus waterpas gemaakt en gestabiliseerd. De trailer wordt getrokken door een Nissan-truck. De kant-en-klare constructie zit permanent vast op de trailer. De buitenste ring, met een diameter van 7,5 meter, is gefixeerd op de trailer. Alle drie de ringen zijn deelbaar gemaakt met scharnierpunten. In de middelste ring is de 1200 kilo zware Nissan Almera vastgezet. De maximale hoogte van de constructie op de weg is vier meter, waarbij de auto op zijn kop met de wielen eraf wordt vervoerd. Het object is zo gebouwd dat de constructie in 3 uur in elkaar gezet kan worden. Een kraan wordt gebruikt om 'De Gimble' uit te klappen.

7. Techniek
Het object heeft 380 volt aan electriciteit nodig. Door middel van individuele besturing van de motoren kunnen er op het bedieningspanel meerdere programma's gedraaid worden. Zo is er een programma voor 'een ritje met kinderen', 'waaghalzen' en 'de auto alleen'.
8. Veiligheid
De constructie van De Gimble voldoet aan 'het besluit veiligheid attractie- en speeltoestellen'. Het geheel is onder auspiciën van het Nederlands Liftinstituut vervaardigd. Er zijn twee certificaten afgegeven, namelijk één op het mechanisme gedeelte en één op het electrotechnische gedeelte. De Gimble heeft een logboek waarin alle constructie-eisen, tekeningen, electriciteitsschema's en beveiligingsaspecten beschreven staat. Onderhoud en inspectie vindt periodiek plaats. Tijdens het draaien van de attractie zijn er altijd minimaal drie bevoegde personeelsleden aanwezig. Door middel van dranghekken wordt publiek op een afstand gehouden van minstens vijf meter.

9. De ontwerper
De industrieel ontwerper Theo Botschuijver (57) is de bedenker van het metalen kunstobject The Gimble. Hij staat bekend als de uitvinder van het luchtkussen in 1966 en 'de goeroe van de inflatable'. Botschuijver was verantwoordelijk voor de special effects en lasershows bij optredens van de wereldberoemde rockbands Pink Floyd en Genesis. Hij ontwikkelde ook een podium voor de Britse zanger Rod Stewart. Hij heeft zo ongeveer alles gemaakt van zacht plastic wat je maar kunt bedenken. Mensenhoge pijpen van honderden meters lengte waardoor je van de ene kant van een meer naar de andere kant kan lopen; een immens roze varken dat is gebruikt voor de Animal-tour van Pink Floyd; een opblaastheater van twee verdiepingen hoog. Met de Water Walk van Theo Botschuijver hebben duizenden mensen over het water gelopen. Een variant op de Water Walk was te zien in de James Bond-film 'Diamonds are forever' uit 1969.

01 mei 00 14:43