Akademieleerstoel Geesteswetenschappen in Utrecht voor Algra

Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

1 mei 2000

Akademieleerstoel voor Keimpe Algra

Per 1 mei 2000 bezet dr. K.A. Algra aan de Universiteit Utrecht een Akademieleerstoel Geesteswetenschappen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Keimpe Algra (1959) is voor een periode van drie jaar benoemd aan de Faculteit der Wijsbegeerte als hoogleraar in 'De geschiedenis van de wijsbegeerte van de oudheid, in het bijzonder van de Hellenistische periode'.

Keimpe Algra studeerde klassieke taal- en letterkunde in Utrecht. Vanaf eind 1983 is hij verbonden aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Universiteit Utrecht, vanaf 1985 als universitair docent in de geschiedenis van de Wijsbegeerte van de Oudheid. Hij promoveerde in 1988 op het proefschrift Concepts of Space in Classical and Hellenistic Greek Philosophy. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de antieke aristotelische traditie en de Hellenistische wijsbegeerte, met een accent op de fysica en de astronomie. Algra staat bekend als uitstekend docent. Hij is onder meer betrokken bij de aio-opleiding van de onderzoekschool voor klassieke studiën oikos. Hij is een van de redacteuren van het vorig jaar verschenen overzichtswerk The Cambridge History of Hellenistic Philosophy en van het internationale tijdschrift Phronesis.

De Stichting Akademieleerstoelen is van mening dat Algra in zijn werk op een gelukkige manier filologisch en historisch inzicht combineert. Hij is de aangewezen persoon om dit soort interdisciplinair onderzoek, waarin Nederland altijd een sterke positie heeft gehad, op een hoog niveau te houden.

De Stichting Akademieleerstoelen Geesteswetenschappen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen is in 1994 ingesteld met als doel op het gebied van de geesteswetenschappen bijzondere leerstoelen in te stellen op terreinen van wetenschapsbeoefening die speciale bescherming of stimulering behoeven. Het kapitaal van de stichting is beschikbaar gesteld door de Stichting Praemium Erasmianum. Er zullen in principe steeds gelijktijdig twee à drie Akademieleerstoelen bezet zijn. Eerder werden als Akademiehoogleraar benoemd dr. J.J. Kloek (UU) en dr. W.E. Krul (RUG), dr. J.L. Blussé van Oud-Alblas (UL), dr. I.J.F. de Jong (UvA). Ook per 1 mei 2000 is aan de Universiteit Leiden dr. V.J.J.P. van Heuven als Akademiehoogleraar aangesteld.

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting en Documentatie: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)