FNV organiseert Forum over zelfstandigen zonder personeel

Datum nieuwsfeit: 01-05-2000

FNV BONDGENOTEN

uitnodiging forum positie zelfstandigen zonder personeel
Forum over zelfstandigen zonder personeel

Op 1 mei organiseert FNV Zelfstandige Bondgenoten een forumbijeenkomst over de status van zelfstandigen zonder personeel. Wie is nu wel ondernemer en wie niet? Zo eenvoudig is dat niet. In de praktijk komen freelancers en zelfstandigen zonder personeel vaak in de problemen omdat de Belastingdienst en de Uitvoeringsinstanties Sociale Zekerheid (uvi's) verschillende begrippen hanteren. In de afgelopen maanden zijn door verschillende instanties onderzoeken gepubliceerd en zijn er aanbevelingen en opvattingen geventileerd over de positie van freelancers en zelfstandigen zonder personeel. Voor FNV Zelfstandige Bondgenoten aanleiding om een debat te organiseren tussen enerzijds deskundigen en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en politiek en anderzijds freelancers en zelfstandigen zelf.

De forumdiscussie staat onder leiding van media adviseur Paulien Osse. Het forum is als volgt samengesteld:
Dr. Rik Hindriks, 2e kamerlid PvdA
Dr. Brigitte van der Burg, directeur RZO
Dhr. Flip Buurmeijer, voorzitter van het LISV
Prof. Leo Stevens, hoogleraar fiscale economie
Dhr. Guus Fonteijn, algemeen manager van FNV Zelfstandige Bondgenoten

Het rapport van de commissie Leo Stevens, hoogleraar fiscale economie en voorzitter van de projectgroep 'harmonisatie van het ondernemers- en zelfstandigenbegrip', ligt intussen al weer enkele maanden bij de regering op tafel. De regering heeft zijn reactie en standpunt nog steeds niet bepaald en dat is niet in het belang van de zelfstandigen.

De forumbijeenkomst vindt plaats op: maandag 1 mei 2000 in het Jacobi-theater te Utrecht, om 20.00 uur.

FNV Zelfstandigen Bondgenoten vindt dat zelfstandigen zonder personeel vooraf bij een loket meer zekerheid moeten krijgen over hun status van ondernemerschap. Er moet een heldere definitie komen die maar voor een uitleg mogelijk is. Zowel de uitvoeringsinstanties en de fiscus moeten die ene definitie gaan hanteren.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Guus Fonteijn algemeen manager van FNV Zelfstandigen Bondgenoten. Telefonisch bereikbaar onder nummer 06-22245031. Op verzoek wordt de brochure na 1 mei aan u toegezonden.

28 apr 00 16:12