OPTA stelt KPN ultimatum

Datum nieuwsfeit: 01-05-2000
OPTA

OPTA legt KPN last onder dwangsom op voor carrier preselectie 'Aanmelden bij concurrent moet probleemloos verlopen'

Den Haag, 1 mei 2000 - OPTA heeft KPN een last onder dwangsom van 100.000 gulden per dag opgelegd omdat het aanmeldingssysteem voor carrier preselectie nog steeds niet goed werkt. Daardoor kunnen consumenten niet profiteren van het standaard bellen via concurrenten van KPN, die mogelijk klanten mislopen. OPTA verplicht KPN uiterlijk 10 mei a.s. te komen met een goed werkend systeem of een alternatief systeem zoals een call-center. Als KPN in gebreke blijft dan verbeurt het bedrijf vanaf 10 mei dagelijks 100.000 gulden met een maximum van 1 miljoen gulden.

KPN is sinds 1 januari jl. verplicht om carrier preselectie (CPS) mogelijk te maken. Via CPS kunnen zowel particuliere als zakelijke telefoongebruikers hun telefoongesprekken standaard laten afhandelen door een concurrent van KPN. Zij hoeven dan niet meer voor elk gesprek afzonderlijk een carrier selectiecode van vier cijfers (altijd beginnend met 16) in te toetsen.
KPN biedt CPS aan door middel van een zogenoemd ‘customer controlled'-model. Dit model houdt in dat de telefoongebruiker zich eerst moet aanmelden bij de aanbieder van wie hij CPS wil afnemen. Vervolgens kan hij door het bellen van het KPN voice respons-systeem (0800 - 1273) de aanbieder van zijn keuze instellen die dan standaard zijn telefoongesprekken, zowel vast als mobiel, afhandelt. Het blijft overigens altijd mogelijk om, via het intoetsen van een carrier selectcode, per gesprek voor een andere aanbieder te kiezen.

Veel klachten
OPTA heeft de laatste tijd veel klachten ontvangen van telecombedrijven die CPS willen aanbieden. Door het gebrekkig functioneren van KPN's aanmeldingssysteem mislukt de selectie van de concurrerende telecomaanbieder in een groot aantal gevallen. Bovendien, zo geven deze aanbieders aan, is KPN's systeem vaak in gesprek en derhalve onbereikbaar. Voor de zakelijke markt heeft KPN inmiddels een call center ingeschakeld om tijdelijk aanmeldingen mogelijk te maken. Voor de particuliere markt geeft KPN aan hiertoe niet over te willen gaan.
OPTA heeft KPN al drie weken geleden schriftelijk gemaand de problemen op te lossen. Nu dat niet is gebeurd, is de genoemde last onder dwangsom opgelegd. OPTA zal op basis van steekproeven en klachten van aanbieders controleren of KPN inmiddels een goed werkend aanmeldingsysteem aanbiedt. Als na 20 mei, wanneer eventueel het maximum bedrag van 1 miljoen gulden is bereikt, KPN nog steeds niet aan de eis voldoet, dan kan OPTA verdere maatregelen nemen.