Politiebericht regio Friesland

Datum nieuwsfeit: 02-05-2000

Politiebericht Friesland: Regio 2-05-2000
Politieberichten van maandag 1 mei (13.00 uur) tot en met dinsdag 2 mei (07.00 uur)

Houtigehage: geschaarde aanhangwagen
Maandag omstreeks 10.15 uur vond op de Folgerster Loane een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een bestelauto met daarachter een tandemasser gekoppeld reed in de richting Drachten. Uit tegenovergestelde richting kwam een trekker met oplegger. Toen men elkaar passeerde raakte de tandemasseer even in de berm en begon te slingeren. De bestuurder, een man van 36 jaar uit Leeuwarden, kon zijn auto toen niet meer in bedwang houden, schampte een boom en nadat de tandemasser was losgebroken, kwam hij dwars op de weg tot stilstand. De tandemasser was niet te zwaar beladen en er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De tandemasser werd totaal vernield en de bestelauto kreeg schade aan de rechter zijkant.
Leeuwarden: diefstal bundeltje post
Maandag omstreeks 13.45 uur werd een postbode, een man van 42 jaar uit Veenwouden, op de Eestraat beroofd van een bundeltje post. Toen de postbode bezig was met het bezorgen van de post, werd door een verdachte het bundeltje uit de fietstas van de besteller gehaald en liep hij hiermee weg. Dit werd gezien door een meisje van 11 jaar, die de besteller heeft ingelicht, waarna deze aangifte heeft gedaan. Een signalement van de verdachte kon het meisje niet geven. Zij kon alleen zeggen dat het een man was.

Gorredijk: onder invloed
Tijdens een verkeerscontrole op de Nijewei onder Gorredijk vestigde de bestuurder van een personenauto de aandacht op hem. Bij het zien van de controle keerde hij zijn auto en reed weg in tegenovergestelde richting. Deze bestuurder, een man van 55 jaar uit Jubbega, toch maar even aan een controle onderworpen. De man bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 385 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.
Heerenveen: diefstal auto
Afgelopen weekend werd vanaf de Beugel een personenauto, merk Opel Kadett, grijs van kleur, voorzien van het kenteken ZD-48- JR, gestolen. De eigenaresse, een vrouw van 59 jaar uit Smalle Ee, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: diefstal auto
Maandag tussen 15.30 en 19.30 uur werd vanaf de Arnold Feystraat een personenauto, merk Daihatsu Cuore, kleur groen, voorzien van het kenteken HP-ZJ-20, gestolen. De eigenaar, een man van 61 jaar uit Leeuwarden, heeft hiervan aangifte gedaan.

Tjerkgaast: aanrijding met gewonden
Maandag omstreeks 15.10 uur vond op de Strjitwei onder Tjerkgaast een aanrijding plaats tussen een personenauto met aanhangwagen en twee vrachtwagens. De bestuurder van de personenauto, een man van 55 jaar uit Heeg, kwam uit de richting Spannenburg en reed in de richting Woudsend. Vermoedelijk door een verkeerd en overbeladen aanhangwagen begon de bestuurder te slingeren en raakte de macht over het stuur kwijt en botste tegen een vrachtwagencombinatie, die uit tegenovergestelde richting naderde. Deze vrachtwagencombinatie werd bestuurd door een 26-jarige man uit Barchem. Beide voertuigen kwamen op de rijbaan tot stilstand en een vrachtwagen, die achter de personenauto met aanhangwagen had gereden, kon een aanrijding met de geschaarde vrachtwagen uit tegenovergestelde richting niet meer ontwijken en botste tegen die andere vrachtwagen aan, waarop de ravage compleet was. Deze vrachtwagen werd bestuurd door een 53-jarige man uit Drogeham. Alle bij deze aanrijding betrokken voertuigen waren rijp voor de sloop. De bestuurder uit Barchem is uit de auto geslingerd, terwijl de man uit Drogeham door omstanders uit het wrak is gehaald. De bestuurder van de personenauto en zijn passagier kon zelf en zonder verwondingen uit het voertuig komen. De man uit Barchem en Drogeham werden met een ambulance naar het ziekenhuis in Sneek vervoerd. De man uit Barchem had naar later bleek een sleutelbeen fractuur, een lichte hersenschudding en een paar snijwondjes aan armen en benen. De man uit Drogeham had behalve de nodige stijve spieren geen letsel opgelopen. De brandweer van Sint Nicolaasga heeft op de plaats van de aanrijding assistentie verleend. Het verkeer werd tot 19.30 uur omgeleid.
Twijzel: aanrijding gewonde
Maandag omstreeks 18.00 uur vond op de Optwizel een aanrijding plaats. De bestuurder van een personenauto, een man van 57 jaar uit Heerenveen, stond stil bij het benzinestation. De man zette zijn auto in de versnelling en heeft op dat moment waarschijnlijk een hartaanval gekregen en had geen controle meer over zijn voertuig. Hij gaf gas en schoot over de rijbaan heen en ramde een auto, die op de oprit stond. Hij reed daarop door de voortuin en kwam tegen de gevel van een woning tot stilstand. De auto op de oprit, eigendom van een 33-jarige inwoner uit Twijzel, en die van betrokkene werden beiden totaal vernield. De gevel van de woning raakte zwaar beschadigd. De man uit Heerenveen is met een ambulance overgebracht naar het Academisch ziekenhuis in Groningen.

Bolsward: mishandeling
Maandag omstreeks 20.45 uur kwam bij het politiebureau in Bolsward een gewonde man aanlopen. De man, een 17-jarige inwoner uit Bolsward, had letsel aan zijn hoofd. Hij had een wond boven zijn rechteroog en slaap en zat onder het bloed. Volgens een getuige, die bij hem was, was hij in de Looiersflat, geslagen en bewerkt met een kapotgeslagen fles. Het slachtoffer kon nog niet worden gehoord en is direct met een ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. De verdachte werd even later aangetroffen op het Laag Bolwerk. Hij had een lichte hoofdwond en een sneetje in zijn hand. De wondjes werden door een huisarts behandeld, waarna de verdachte, een 15-jarige jongen uit Bolsward, werd aangehouden en ingesloten. Zowel het slachtoffer als de verdachte verkeerden onder invloed van alcohol en zijn nog niet gehoord.
Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.50 uur reed een bestuurder al slingerend over het Ruiterskwartier. De man, een 46-jarige inwoner uit Grou, een stopteken gegeven. De man bleek duidelijk te veel te hebben gedronken. Aan het bureau blies de man 685 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Dokkum: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.25 uur werd op de Hardraversdijk een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 40-jarige inwoner uit Dokkum bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 380 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Drachten: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 23.25 uur liet een man van 54 jaar uit Drachten zijn hond. Hij wilde de Overstesingel oversteken en lette daarbij niet voldoende op het verkeer. Hij stak vlak voor een passerende auto, die bestuurd werd door een 32-jarige inwoner uit Leeuwarden, de weg over. De man werd samen met zijn hond geschept. De hond, een stabij, overleefde de aanrijding niet en de man is met zware kneuzingen op zijn rechterdijbeen opgenomen in het ziekenhuis. De automobilist bleef ongedeerd.

Heerenveen: geen rijbewijs
Dinsdag omstreeks 01.40 uur werd en op Beugel een automobilist gecontroleerd. De man, een 22-jarige inwoner uit Heerenveen, bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Bovendien bleek de auto, waarin hij reed, niet verzekerd te zijn. De man kreeg een bekeuring en zijn auto werd achter het bureau gestald.
Zwaagwesteinde: herdenking
Maandagavond werd in Zwaagwesteinde een herdenkingsdienst gehouden voor Marianne Vaatstra, die een jaar geleden om het leven werd gebracht. Naar schatting werd de herdenkingsdienst door ongeveer 650 mensen bezocht. Er deden zich geen ongeregeldheden voor.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272