ADSL-aanbod XS4ALL aan kabelinternetters Amstelveen

XS4ALL

Diemen, 2 mei 2000

ADSL-aanbod XS4ALL aan kabelinternetters Amstelveen

XS4ALL biedt haar huidige kabelklanten in Amstelveen kosteloze overstap aan naar een ADSL-abonnement, nu XS4ALL op korte termijn van de kabel afgegooid dreigt te worden. Op 22 maart jongstleden heeft de gemeenteraad besloten om de infrastructuur te verkopen aan Casema. De vele pleidooien van XS4ALL om ten minste meerdere providers toegang te (blijven) geven tot het kabelnet, zijn helaas niet gehonoreerd. Wanadoo, de internetdochter van Casema, krijgt daardoor het monopolie op dienstverlening via het Amstelveense kabelnet. Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd zelfs aangekondigd dat Wanadoo de diensten met onmiddellijke ingang zou overnemen van XS4ALL.

XS4ALL heeft de afgelopen periode diverse oproepen gedaan aan Casema/Wanadoo om duidelijkheid te bieden over de continuering van de internetdienstverlening, ook naar de klanten toe. Tot op heden zijn echter noch XS4ALL noch de huidige kabelinternetters geinformeerd.

XS4ALL vindt dit onverantwoord, en heeft daarom besloten om het stilzwijgen te doorbreken. Daarom biedt XS4ALL de huidige kabelklanten in Amstelveen -voorzover mogelijk - overstap aan naar een ADSL abonnement bij XS4ALL. Daarbij neemt XS4ALL de installatiekosten van 650 gulden per aansluiting geheel voor haar rekening. De klanten hebben immers in het verleden al eens fors betaald voor het kabelmodem, en XS4ALL vindt het zeer unfair als zij nu opnieuw zouden moeten investeren om hun aansluiting op de XS4ALL-internetdiensten te behouden.

XS4ALL betreurt het ten zeerste dat zij haar dienstverlening niet mag voortzetten, temeer omdat de ervaring in de afgelopen twee jaar heeft uitgewezen dat multiple provider access zeer goed mogelijk is op het Amstelveense kabelnet. Het is onbegrijpelijk in de ogen van XS4ALL dat er nieuwe monopolies mogen ontstaan op deze essentiele internetinfrastructuur, in een periode waarin iedereen erkent hoezeer consument en economie profiteren van de afbraak van oude monopolies. Kabel biedt breedbandige toegang tot diensten die met een telefonische inbelverbinding niet of nauwelijks toegankelijk zijn. Het ontbreken van concurrentie leidt tot een oncontroleerbaar prijs-, service- en kwaliteitsniveau, waarbij de consument altijd aan het kortste eind trekt.

Ook ADSL biedt helaas voor het merendeel van de consumenten in Nederland nog geen alternatief. Het is een nieuwe technologie die heel langzaam wordt uitgerold. Amstelveen behoort deels tot de eerste gebieden waar ADSL door KPN wordt aangeboden, maar XS4ALL kan niet garanderen dat ADSL voor iedereen in Amstelveen een alternatief is. Dit is afhankelijk van de locatie ten opzichte van een ADSL-geschikte nummercentrale van KPN Telecom. Uitsluitsel biedt de postcode-check op
www.xs4all.nl/adsl/

Klanten kunnen kiezen voor een Basic ADSL abonnement voor 99 gulden all-in per maand met 1 IP-adres of een Fast ADSL abonnement met 4 IP-adressen voor 175 gulden all-in per maand. Het Basic abonnement biedt een downloadsnelheid van 512 kilobit per seconde; het Fast abonnement een downloadsnelheid van 1024 kilobit per seconde. Bij beide abonnementen is de volledige functionaliteit van het huidige XS4ALL-account inbegrepen, waaronder de mogelijkheid om in te bellen via modem, ISDN of WAP.

Meer informatie over ADSL bij XS4ALL vindt u op
www.xs4all.nl/adsl/