Achtergrondinfo: Lawfirms Ernst & Young bundelen kracht

Datum nieuwsfeit: 02-05-2000
Ernst & Young

Lawfirms Ernst & Young bundelen kracht

Eind oktober vorig jaar tekenden aan Ernst & Young gelieerde lawfirms uit twintig verschillende landen het Multi Country Assignment Agreement. Daarmee zet Ernst & Young een belangrijke stap in de totstandkoming van een wereldwijde, uniforme dienstverlening op juridisch terrein. Het voordeel voor de cliënt: één contactpersoon voor zijn of haar internationale juridische vraagstuk.

Veel organisaties opereren op één of andere manier grensoverschrijdend. Dat kan variëren van een bedrijf dat zijn producten betrekt uit het buitenland en deze op de binnenlandse markt afzet, tot een multinationale onderneming met kantoren, medewerkers, aandeelhouders, afnemers en toeleveranciers verspreid over meerdere landen. Regelmatig kampen deze organisaties met vraagstukken van juridische aard. Wanneer ook deze vraagstukken grensoverschrijdend worden, krijgt de organisatie al snel te maken met meerdere aanspreekpunten in verschillende landen. Voor de behandeling van één kwestie.

Met de ondertekening van het Multi Country Assignment Agreement bundelt Ernst & Young de activiteiten van de gelieerde lawfirms in zon veertig landen, waarmee het komt tot een wereldwijde, uniforme dienstverlening op juridisch gebied. Cliënten hebben daardoor voor de aanpak van hun internationale juridische vraagstukken voortaan nog maar één aanspreekpunt.

Fullservice dienstverlener
Bob Wessels, advocaat en partner bij Holland Van Gijzen, advocaten en notarissen, is zeer nauw betrokken bij de totstandkoming van het Multi Country Assignment Agreement. Sterker: Wessels, chairman van de internationale Law Practice Steering Group, kan worden beschouwd als één van de initiators van dit agreement. De overeenkomst is het resultaat van enkele doelstellingen die de Law Practice Steering Group, een overkoepelend orgaan waarin de aan Ernst & Young gelieerde law firms in meerdere landen zijn verenigd, heeft gesteld. De belangrijkste daarvan is om de juridische poot van Ernst & Young internationaal tot een topdriespeler te laten uitgroeien. Wessels: Daarvoor hebben wij verschillende redenen. Ernst & Young profileert zich als een fullservice dienstverlener. Law is daar onderdeel van. De allianties met juristenpartijen in de verschillende landen waarin Ernst & Young is vertegenwoordigd, hebben echter meestal alleen betrekking op het land van herkomst. Veel grote multinationals, cliënten van Ernst & Young, hebben behoefte aan grensoverschrijdende juridische adviezen, waarvoor ze slechts met één adviseur willen overleggen. Global clients shop globally. Wij functioneren internationaal als die ene organisatie. Het voordeel dat Ernst & Young kan bieden ten opzichte van de grote, bekende law firms, is volgens Wessels de toegang die Ernst & Young heeft tot een volledig dienstenpakket, het omvangrijke geografische netwerk, de uitmuntende technologische hulpmiddelen die Ernst & Young gebruikt en de op elkaar afgestemde processen en werkwijzen. Voor cliënten werken we op die manier als fullservice dienstverlener.

Uitwisseling
Een belangrijk voordeel van de internationale overeenkomst, is de toegang die de gelieerde law firms krijgen tot elkaars kennis en expertise. Wessels: Daarmee kunnen we hogere standaarden hanteren op het gebied van efficiëntie en service. De toegang tot de gecombineerde knowhow is natuurlijk een enorm sterke unique selling proposition.
Uniformiteit
Een door de Law Practice Steering Group benoemde werkgroep van juristen moest de randvoorwaarden op een rijtje zetten waarbinnen de gebundelde lawfirms van Ernst & Young inderdaad tot de mondiale top drie gaan behoren. Concreet kreeg de werkgroep twee taken mee: zoek uit hoe we nog efficiënter kunnen zijn in onze grensoverschrijdende dienstverlening en zoek uit hoe we onze service op een nog hoger niveau kunnen krijgen. Het middel daartoe, zo waren de bevindingen van de werkgroep, is onder meer uniformiteit. Wessels: Bij elke aan Ernst & Young gelieerde partij moet een cliënt kunnen vertrouwen op een adequaat kwaliteitsniveau. Van belang daarbij is dat de aanpak van een project waar ook ter wereld uniform is. Dat ook de werkwijze uniform is. Zo creëer je één gezicht. Veel afspraken in het Multi Country Assignment Agreement gaan dan ook in op de werkwijze. Maar ook de huisstijl is een belangrijk onderdeel van het agreement, evenals richtlijnen die een wereldwijd uniforme conflict of interest check garanderen. Wessels: Van belang is dat het agreement is gebaseerd op één centraal businessidee, dat door iedereen wordt ondersteund.
Belangrijk
Het agreement wordt toegepast in alle advocatenkantoren die met Ernst & Young samenwerken. Wessels verwacht dat binnenkort ook de Verenigde Staten en Engeland tot het Agreement kunnen toetreden. In Washington D.C. is eind vorig jaar de law firm McKee Nelson Ernst & Young van start gegaan, en dezer dagen is door Ernst & Young in Londen de start van een law firm aangekondigd. Dit is uiterst belangrijk voor de cliënt, verklaart Wessels. Heel veel grote, multinationale ondernemingen maken voor hun transacties en financiering gebruik van het Engelse of Amerikaanse recht. Als je hier geen interne kennis van hebt, liefst door lokaal aanwezig te zijn, ben je voor deze grote corporates weinig interessant als dienstverlener. Met onze allianties in Amerika en Groot-Brittannië kunnen we ook deze bedrijven uitstekend bedienen.

Eerste stap naar global firm
Met het agreement ligt er een belangrijk document, dat de deur naar een mondiale toppositie open heeft gezet. Wessels is dan ook tevreden. Het agreement dat er nu ligt wordt zonder uitzondering door alle partijen gedragen. Dat is zeer gunstig. Op den duur zal een en ander waarschijnlijk leiden tot een nog indringender vorm van samenwerking, waardoor één global lawfirm ontstaat. Een belangrijke eerste stap is gezet. De logische vervolgstap is het inbrengen van een US-firm en een UK-firm. Ook kunnen we internationaal gebruikmaken van het EY Law Intranet, waardoor we in internationale transacties virtueel als één operationele legal unit kunnen werken.

Praktische samenwerking
Wessels benadrukt het belang van het Multi Country Assignment Agreement voor Ernst & Young: Aan de basis hiervan lag de vraag: wat is ervoor nodig om vanuit één organisatie van verschillende landenfirmas cliënten op een voor hen efficiënte, snelle en herkenbare manier te bedienen. Het agreement laat zien dat het mogelijk is om met verschillende firms, met verschillende achtergronden, uit verschillende culturen, zeer praktisch en gericht samen te werken. De cliënt is in mijn ogen de grote winnaar.