Brief VROM inzake cfk-s bij de scheepvaart

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 2 mei 2000

Geachte Voorzitter,

Bij deze bied ik u het rapport 'Hoe de scheepvaart het lek boven water houdt' aan.

Dit rapport geeft de resultaten weer van een controle-actie die de Inspectie Milieuhygiëne (IMH) en de Scheepvaartinspectie (SI) in het tweede en derde kwartaal van 1999 hebben gehouden.

Uit de resultaten van de actie blijkt, dat er uit koel- en vriesinstallaties op schepen aanzienlijk meer ozonlaag aantastende stoffen lekken dan uit installaties op het land.

Bij de koopvaardijschepen is het jaarlijkse lekpercentage gemiddeld ruim 50%, terwijl dit bij visserijschepen ruim 80% bedraagt. Op individuele schepen zijn nog veel hogere lekpercentages aangetroffen, tot meer dan 600%. Deze lekpercentages zijn vele malen hoger dan het beleidsstreven dat gericht is op een maximaal koudemiddelverlies van
1% per jaar.

Op korte termijn worden met de meest relevante rederijen in de visserijsector afspraken gemaakt om door het treffen van diverse maatregelen de grote lekken te voorkomen.

Zonodig zal de IMH gebruik maken van bestuursrechtelijke instrumenten om deze maatregelen af te dwingen. Om tot verbeterde naleving van het CFK-besluit in de scheepvaart te komen is voorts een proces in werking gezet om te komen tot stringente handhaving, internationale samenwerking en verbeterde samenwerking tussen IMH en SI.

Ten aanzien van bedrijven met de grootste lekkages heeft de Officier van Justitie onlangs opdracht gegeven proces-verbaal op te maken.

Hoogachtend,

De Minister van Volkshuisvesting,