Vraagtekens sponsorcontracten speelsteden Euro2000

Datum nieuwsfeit: 02-05-2000
Partij van de Arbeid

Max van den Berg zet vraagtekens bij sponsorcontracten van speelsteden voor Euro2000

Brussel, 2 mei 2000

PvdA-Europarlementarier Max van den Berg heeft de Europese Commissie gevraagd een oordeel te geven over de contracten die het sportmarketingbureau International Sportleisure ISL uit Geneve heeft afgesloten met de steden waar de wedstrijden voor het Europees Kampioenschap voetbal zullen worden gespeeld.

De gemeenten dragen onder meer de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in en rondom de stadions. Extra politie, veiligheidsmaatregelen, de inzet van extra openbaar vervoersmiddelen en justitiële maatregelen kosten veel geld, waarvan een deel voor rekening van de gemeenten komt. Daarnaast wordt een stevig beroep gedaan op de ambtelijke apparaten van de gemeenten. Binnen dit kader heeft Max van den Berg de Europese Commissie gevraagd te beoordelen of de contracten die ISL met de speelsteden heeft afgesloten wel aan de Europese mededingingsregels voldoen. "Ik begrijp heel goed dat de gemeenten een contract hebben afgesloten, maar in mijn visie verwoorden de contracten een omgekeerde wereld. Het komt mij als zeer merkwaardig voor dat de speelsteden die een grote inspanning leveren om het Euro2000 toernooi tot een succes te maken, worden gedwongen een contract af te sluiten met een marketingbedrijf, waardoor zij vervolgens het recht hebben aan de wereld te vertellen dat zij zoveel werk hebben verzet om het toernooi succesvol te maken", aldus van den Berg.

De commerciële belangen rondom het voetbal zijn evident. Deze commerciële belangen moeten ook worden beschermd, maar de balans is nu te ver doorgeslagen. Nu moeten de speelsteden via moeizame onderhandelingen het recht verwerven het officiële logo te mogen gebruiken, waarbij zij tevens worden onderworpen aan allerlei beperkende bepalingen. "Het lijkt mij meer op zijn plaats als de speelsteden dit recht gewoon krijgen", aldus van den Berg.

Voor verdere informatie: Rose Moers, persvoorlichter PvdA-Eurodelegatie, tel 00-32-75-663188