'Gedoogregeling verboden landbouwgif zet klok jaren terug'

Datum nieuwsfeit: 02-05-2000
Stichting Natuur en Milieu

2 mei 2000

Gedoogregeling verboden landbouwgif zet klok jaren terug

Milieu- en consumentenorganisaties*) zijn verbijsterd over een nieuwe wettelijke regeling die in de pen zit voor het gedogen van verboden gevaarlijke bestrijdingsmiddelen. Uit een nog ambtelijk concept van de regeling blijkt dat het gemakkelijk wordt om vrijwel alle verboden middelen toch te gebruiken via de achterdeur van 'onmisbaarheid'. Dit zal leiden tot grote schade aan het milieu en legitimeert achterhaalde landbouwmethodes. Boeren en tuinders die niet meegaan met hun tijd kunnen, net als tien jaar terug, achteroverleunen en vervuilende praktijken voortzetten. Hun moderne collega's die werken met minder schadelijke alternatieven worden afgestraft. De organisaties hebben minister Pronk van Milieubeheer dringend verzocht het voorstel in de prullenbak te laten verdwijnen.

Stichting Natuur en Milieu en de Vereniging en Stichting Zuid-Hollandse Milieufederatie dwongen verleden jaar bij de rechter het verbod op bepaalde bestrijdingsmiddelen af, op grond van hun schadelijkheid voor het milieu. Voor deze middelen bestaan minder schadelijke en goede alternatieven, die op moderne boerenbedrijven worden toegepast. Protesten tegen het verbod uit de hoek van achterblijvende boeren en tuinders vonden echter gehoor bij VVD, CDA en D'66. Er werd besloten alsnog negen verboden middelen tijdelijk te gedogen wegens landbouwkundige 'onmisbaarheid'. Een wettelijke algemene gedoogregeling moet in juli van dit jaar de tijdelijke regeling vervangen. Het ambtelijke concept verruimt de milieunormen voor te gedogen bestrijdingsmiddelen met een factor tien tot honderd. Gebruikers krijgen voorts dermate ruime mogelijkheden om een beroep op de gedoogregeling te doen (resistentierisico, saldoverlies, geïntegreerde teelt) dat vrijwel alle aanvragen zullen worden gehonoreerd. Bovendien worden geen voorwaarden gesteld wat betreft zorgvuldig gebruik of overstap op alternatieven.

Op grond van deze grote bezwaren vragen de organisaties minister Pronk de milieucriteria niet te versoepelen en geen wettelijke gedoogregeling in te stellen. Het werk van het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen mag geen farce worden.

De brief met het verzoek om af te zien van het gebruik van deze middelen is gestuurd aan 98 bedrijven, waaronder Unilever, Albert Heijn, Numico, Laurus, HAK, Riedel en Iglo.

*) Greenpeace Nederland, Vereniging Milieudefensie, Consumentenbond, Stichting Natuur en Milieu
Nadere inlichtingen: Hans Muilerman, tel. 030-2331328 Marijke Brunt, tel. 030-2331328