EU-Raad praat over plannen voor .eu domein

Datum nieuwsfeit: 02-05-2000
SIDN
EU werkt aan plannen voor .eu

Onlangs heeft het Directoraat-Generaal Post en Telecom van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een workshop belegd over de plannen van de Europese Unie om tot een .eu te komen. De workshop werd gehouden aan de hand van (Image] bijgaande Power Point-presentatie. Deelnemers waren onder meer vertegenwoordigers van de overheid, advocaten, de ISOC, SIDN en een provider.

Wat niet in de presentatie staat maar wel aan de orde is geweest was de vraag of het wel nodig is om tot een .eu te komen. Alle opties zijn in beginsel nog open. Conclusie van de voorzitter was dat er geen weerstand tegen .eu is en dat er vooral gekeken moet worden naar conflictoplossing en het voorkomen daarvan. (In de (Image] sheets aangeduid als Dispute Resolution Procedure - DRP.) Dat zou bijv. kunnen door de WIPO-constructie van toepassing te verklaren. Tot 12 maart a.s. kan men desgewenst nog commentaar leveren.

Op basis van EU-consultaties op 15 maart a.s. wordt er op 2 mei 2000 informatief over gesproken in de EU-Raad. Naar verwachting zal er in september 2000 een standpunt worden bepaald. De EU streeft naar consensus. (In de tweede helft van dit jaar zal Frankrijk als voorzitter van de EU optreden.)
Ten aanzien van de organisatorische vormgeving gaat de voorkeur van de EU en ook van DGTP uit naar een model volgens een Europees Economisch Samenwerkingsverband, die werkt op basis van een Europese verordening. Zo'n EESV is een soort Europese stichting of BV en kan zowel onder privaat als publiek recht werken. Deze instantie moet wel zonder winstoogmerk gaan opereren. Organisaties (de SIDN'n?) kunnen hierin participeren. Bij DGTP heeft men daar nog geen gedachten over. Men wil zich nog niet vastleggen.

Bij de sheet "concept antwoord op vraag 2" werd van de kant van DGTP opgemerkt dat het van belang lijkt om op second levelniveau een onderscheid te maken tussen commercie en niet-commercie domeinen. Over particulieren was nog niet nagedacht. Van de kant van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden werd gewezen op de noodzaak om "namen van algemeen belang" op een gereserveerde lijst te zetten: rechtbank, rechtspraak, overheid, gemeenten e.d. Dat hoeven niet alle 6000 (?) plaatsnamen in Nederland te zijn en alle gehuchten, provincies, Länder enz. van de gehele EU! Hoe het moet met Parijs en/of Paris of Londen/London wist nog niemand. Deze lijst zou door de EU moeten worden vastgesteld.

In het laatste plaatje wordt gerept over de CEPT-landen. CEPT is een samenwerkingsverband van alle regelgevende organisaties m.b.t. telecom. DGTP overweegt in te brengen om .eu uit te breiden tot deze club, waarvan ook niet-EU-landen lid zijn. De heer Kraayenbrink van KPN Telecom en bestuurslid van ICANN, meldde dat deze uitbreiding "einde oefening" zou zijn, omdat dit nooit door de ICANN zou komen.