Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Nissan Maxima QX

Datum nieuwsfeit: 03-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De nieuwe Nissan Maxima QX

(03 Mei 2000)

PERSBERICHT:

De tweede generatie van Nissans topmodel Maxima QX straalt kracht en ambitie uit door zijn nieuwe design. Hij biedt daarnaast meer ruimte, een grotere standaarduitrusting meer veiligheid en een vergaand geperfectioneerde wegligging Dankzij dit pakket eigenschappen kan de Maxima QX zich moeiteloos meten met de Europese toppers in het luxe segment, mede dankzij zijn zeer aantrekkelijke prijs. De nieuwe Maxima QX is er vanaf Fl. 59.995,-.

De nieuwe Maxima QX overtreft zijn veelgeprezen voorganger op bijna alle fronten. De carrosserie is opnieuw vormgegeven, mede doordat de wielbasis met 50 millimeter diende te groeien. De Maxima is niet alleen langer, maar ook breder en hoger. Dat vertaalt zich in een verrassend royaal bemeten interieur, dat bovendien is voorzien van nieuwe bekleding, anders gevormde bedieningsorganen en extra opbergvakken.

Motoren
De lichtgewicht, volledig van aluminium gemaakte V6-motoren, met 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen en cilinderinhouden van 2,0 liter en 3,0 liter, hebben hun kwaliteiten in het vorige model ruimschoots bewezen. Door een verdere verfijning voldoen ze aan de jongste en aan toekomstige Europese eisen voor emissie en brandstofverbruik. De 3.0 V6 levert meer vermogen. Dat is gestegen van 142 kW/193 pk naar 147 kW/200 pk en het maximumkoppel nam toe van 255 Nm naar 271 Nm. De 2,0-liter levert 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 177 Nm. Beide motorvarianten zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfbak of met een viertraps automaat met drie schakelprogramma's.

De Maxima biedt maximaal comfort. Met de grootst mogelijke precisie zijn rij geluiden, trillingen en resonanties aangepakt. Nissan technici hebben het onderstel van de Maxima verbeterd. De carrosserie van de Maxima is dertig procent stijver dan die van zijn voorganger en vormt daardoor een zeer solide basis voor uitmuntende rij-eigenschappen.

Onderstel
Voor heeft de Maxima beproefde MacPherson veerpoten met schroefveren en een stabilisatorstang. De multi-link beam achteras combineert de voordelen van torsievering met die van een meervoudige (multi-link) ophanging. Nissan heeft de multi-link beam achterwielophanging enigszins aangepast. De Scoif-Russel stang zit nu achter de centrale as in plaats van ervoor. Daardoor verbetert de sporing van de wielen, wat de grip van de banden maximaliseert en de stabiliteit van de auto op een nog hoger niveau brengt. Bovendien draagt deze oplossing bij aan verlaging van rij geluiden.

Kopers kunnen straks bij de Maxima 2.0 V6 kiezen uit de uitvoeringen Luxury en Elegance. De 3.0 V6 is louter leverbaar als Elegance. De veiligheid staat op hoog niveau. ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), Nissan Brake Assist, twee airbags voorin en zij airbags die hoofd en borstkas beschermen, zijn standaard. Ook heeft de Maxima actieve hoofdsteunen voorin, die het risico van whiplash verkleinen en zijn er drie hoofdsteunen op de achterbank gemonteerd.

De standaard uitrusting omvat luxe zaken als airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch te bedienen ramen en spiegels en verwarmbare spiegels.

De Elegance valt op door de Xenon koplampen, de 16 inch lichtmetalen wielen en door de mistlampen voorin. De nog rijkere uitrusting met onder meer climate control, een boordcomputer en een automatische dimmende binnenspiegel is bij deze versie nog verder op te waarderen met extra's als lederen bekleding en een volledig in het dashboard geïntegreerd BirdView satellietnavigatiesysteem.

De nieuwe Maxima in één oogopslag:

- De carrosserie is 150 millimeter langer, 10 millimeter breder en heeft een 50 millimeter langere wielbasis. De beenruimte voor en achter is met 35 millimeter toegenomen.

- De inhoud van de kofferbak is met 18 procent toegenomen van 440 naar 520 liter.

- Keuze uit een 2,0-liter V6 of een verbeterde 3,0-liter V6 met 147 kW/200 pk (3,6 procent meer) en 271 Nm (6,3 procent meer).
- Rijgeluid, trillingen en resonanties zijn verlaagd.
- Verfijnde multi-link beam achterwielophanging met een anders geplaatste Scoif-Russel-stang voor meer comfort en stabiliteit.
- Verbeterd zicht rondom door grotere ruiten en een makkelijker instap door forsere portieren die verder openen en door iets hoger geplaatste zetels.

- Grote stoelen voorin met meer zijdelingse steun.
- UV-werend glas.

- Geavanceerd vierkanaals ABS, Nissan Brake Assist (remhulp) en elektronische remkrachtverdeling (EBD).

- NATS-startblokkering.

- Driedimensionaal BirdView navigatiesysteem als optie leverbaar op de uitvoering Elegance.

- Verkrijgbaar in twee uitvoeringsniveaus: Luxury en Elegance (3.0 V6 alleen als Elegance).

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie