'Politieke benoeming smet op hervorming Europese Commissie'

Datum nieuwsfeit: 03-05-2000
Volksunie

Politieke benoeming werpt smet op hervorming Europese Commissie (03/05/00)

De benoeming van Ricardo Levi, oud-woordvoerder van commissievoorzitter Romano Prodi, tot directeur van de Group Prospective Analyses roept vragen op over de hervormingsplannen van de Europese Commissie.

Volgens de VU&ID-europarlementsleden Nelly Maes en Bart Staes is sprake van een politieke benoeming, zoals onder het ancien régime. De aanstelling is in strijd met het verslag-Vanhulthen over de hervorming van de Commissie dat het europarlement in februari heeft aangenomen. Levi kwam uit het niets terecht op de post van Commissiewoordvoerder en wordt nu beloond met een directeurspost.

"Het verdwijnen van secretaris-generaal Trojan is een goede zaak voor de werking van de Commissie," zo beklemtonen de twee ep-leden, "de afgelopen drie jaar was hij verantwoordelijk voor het verkeerd inschatten van de crisis die uiteindelijk leidde tot de val van de Commissie-Santer. Nu de Commissie hervormd wordt, is het dan ook niet meer dan logisch dat ook op het hoogste ambtenarenniveau verschuivingen plaatshebben. Dat gebeurde reeds eerder met een reeks directeuren en directeurs-generaal."

De nieuwe secretaris-generaal van de Commissie, dhr. O'Sullivan, maakte totnogtoe een blitzcarrière. Vorig jaar werd hij benoemd tot directeur-generaal van DG22. In die functie moest O'Sullivan het puin ruimen van het Leonardo-programma en het Bureau voor Technische Bijstand Agenor. Nadien werd hij kabinetschef bij Romano Prodi. Maes en Staes vragen zich luidop af of de herschikking aan de top van de Commissie wel degelijk een nieuwe start is voor de belaagde Commissievoorzitter. Romano Prodi maakte de afgelopen maanden immers een weinig charismatische, zelfs saaie en weinig doortastende indruk.

Maes en Staes zullen de Commissievoorzitter in elk geval met schriftelijke vragen interpelleren over de herschikkingen, in het bijzonder met betrekking tot de politieke benoeming van Ricardo Levi en de naleving van het verslag-Vanhulthen over de hervorming van de Commissie.

Auteur:
VU&ID-fractie - Europees Parlement