Publicatie: Verslaafden hebben baat bij zelfhulpgroepen

Datum nieuwsfeit: 03-05-2000
Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Verslaafden hebben baat bij zelfhulpgroepen

Zelfhulpgroepen als de AA (Anonieme Alcoholisten) helpen verslaafden, naar eigen inzicht, hun problemen te overwinnen en een nieuw leven op te bouwen. Ze zijn een belangrijke vorm van nazorg na professionele behandeling, maar ook een alternatieve route om vrij van drank of drugs te leren leven. Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek Zelfhulpgroepen en verslavingen van het Trimbos-instituut en de Universiteit van Amsterdam. De onderzoekers doken in de literatuur over het nut van zelfhulp en ondervroegen meer dan tweeduizend deelnemers aan zelfhulpgroepen. Het onderzoek werd gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). In ons land nemen meer dan zesduizend mensen deel aan groepen voor verslaafden.Verreweg het grootst in aantal zijn de Anonieme Alcoholisten. Samen hebben de ongeveer tweehonderdveertig AA-groepen circa negenendertighonderd deelnemers. Daarnaast zijn er groepen voor druggebruikers, gokverslaafden, medicijnverslaafden en groepen die niet op één bepaalde verslaving zijn gericht. Familieleden van verslaafden hebben hun eigen verbanden. Zo zijn er zelfhulpgroepen voor familieleden van drankverslaafden en ook van gokverslaafden. Deelname aan zo'n groep is een intensieve zaak. De meeste deelnemers gaan er eens per week naar toe en blijven vaak meerdere jaren deelnemen. Ongeveer de helft van hen heeft eerst professionele hulp gehad, voor de anderen is de zelfhulpgroep de eerste en vaak ook de laatste vorm van hulp. De meeste deelnemers zien zelfhulp en professionele hulp als zaken die naast elkaar kunnen bestaan. Hulpverleners blijken zelden te verwijzen naar zelfhulpgroepen. In dat opzicht wijkt Nederland af van bijvoorbeeld de Verenigde Staten, waar groepen als de AA een geaccepteerde vorm van nazorg zijn. In hun aanbevelingen pleiten de onderzoekers voor meer publiciteit voor zelfhulp en voor intensievere samenwerking tussen zelfhulp en professionele hulp. Beide kunnen van elkaar profiteren.

Zelfhulpgroepen en verslavingen. K. Geelen, D. Greshof, D. Postma en B. Sprock. Uitgave van het Trimbos-instituut. Prijs: ƒ 32,-. Reeksnummer 2000-1.

* Henk Maurits (030) 297 11 00

7|00 Nummer 7, 2000

Colofon

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk landelijk kenniscentrum met als doel de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen. De Trimbos Nieuwsflitsen voorzien mensen die betrokken zijn bij de GGZ en Verslavingszorg kort en bondig van informatie over activiteiten, diensten, producten en resultaten van het Trimbos-instituut. De Nieuwsflitsen richten zich op alle gebruikersgroepen van het Trimbos-instituut, zowel op landelijk als op regionaal en lokaal niveau.

Erik Fromberg, verslavingszorg
Henk Verburg, werkterrein GGZ
Henk Maurits, actualiteit
Adreswijzigingen s.v.p. sturen naar Secretariaat sectie Communicatie
Belangrijke (030) telefoonnummers

Bibliotheek 030 297 11 17
Bij geen gehoor 030 297 11 77
Helpdesk Regionale GGZ 030 297 11 41
Helpdesk Landelijke Steunfunctie Preventie, verslaving en middelengebruik (LSP) 030 297 11 51
Landelijke Ondersteuning Preventie (LOP-GGZ) 030 297 11 45 Mediatheek 030 297 11 13
Bestellingen 030 297 11 00

Trimbos-instituut
Netherlands Institute of Mental Health and Addiction Da Costakade 45
Postbus 725 3500 AS Utrecht
Telefoon (030) 297 11 00
Fax (030) 297 11 11

Copyright © 1999 Trimbos-instituut All rights reserved.