Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Kinderhulp maakt 6000 tehuisjongeren digitaal deskundig

Datum nieuwsfeit: 03-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

NATIONAAL FONDS KINDERHULP

Kinderhulp maakt 6.000 tehuisjongeren digitaal deskundig
Internet bij uitstek geschikt om sociale uitsluiting van tehuisjongeren te voorkomen

Het Nationaal Fonds Kinderhulp geeft 6.000 tehuisjongeren gratis een cursus internetten en aansluiting op internet. Jongeren in tehuizen hebben door hun uithuisplaatsing minder vanzelfsprekende contacten met hun familieleden en (buurt-)vrienden. Internet is voor deze jongeren het medium bij uitstek om op eigen initiatief dit contact alsnog te onderhouden. Met de nieuw ontwikkelde CD-ROM 'THE ICEMAN ADVENTURE' geeft het Nationaal Fonds Kinderhulp 6.000 jongeren in tehuizen de kans om daadwerkelijk actief te worden op het internet. De eerste CD-ROM zal op 3 mei worden uitgereikt aan jongeren in de leefgroep Arabella in Gouda. Daarna wordt de CD-ROM gratis verstuurd naar 6.000 jongeren in tehuizen.

Met behulp van ruimteschip'Planet Roof'en geanimeerde figuren als 'Dark Vider'en 'Miss ChitChat' leren jongeren spelenderwijs alles over browsers, het downloaden van MP3-files en het zelf bouwen van homepages. Deze zelfgemaakte homepages worden vanaf de CD-rom automatisch verzonden naar de digitale ontmoetingsplaats voor jongeren, de website www.ro-f.nl. Alle homepages worden op onderwerp gesorteerd, zodat ze voor iedere bezoeker snel terug te vinden zijn. Op deze manier krijgen jongeren direct contact met andere jongeren met dezelfde interesses.

Uit onderzoek naar computergebruik onder jongeren in tehuizen blijkt dat 62% toegang heeft tot een computer waar je op kan internetten. Dit geeft aan dat het internet een geschikt medium voor jongeren in tehuizen is om te communiceren. Ongeveer de helft van de respondenten (49%) is een regelmatige internetbezoeker. De kennis over het internet is echter relatief zwak ontwikkeld en beperkt tot het gebruik van email (46%, zoekprogramma's (55%) en chatboxen (44%). De bekendheid met begrippen als browser (23%), plug-in (25%) en MP-3-file(25%)is minder groot. Slechts 11% heeft een eigen homepage op internet.

De CD-ROM is onderdeel van de campagne 'JIJ hebt 'n stem', waarbij de letters JIJ een afkorting vormen van Jongeren in Instellingen voor Jeugdhulpverlening. Doel van deze campagne is om jongeren in tehuizen aan te moedigen zichzelf te laten zien en horen. Eerder dit jaar heeft het Nationaal Fonds Kinderhulp 6.000 jongeren in tehuizen computers en aansluiting op internet gegeven.

Het Nationaal Fonds Kinderhulp heeft van 7 mei tot en met 13 mei 2000 de jaarlijkse nationale collecteweek. Bijna 30.000 vrijwilligers gaan op pad om geld in te zamelen voor kinderen die te maken krijgen met jeugdhulpverlening.

De CD-ROM, de website Ro-f en het onderzoek zijn uitgevoerd door het Kindercommunicatie- en reclamebureau KEESIE, 010 - 2469500. Een recensie-exemplaar van de CD-ROM is aan te vragen bij het Nationaal Fonds Kinderhulp, 0570 - 611899. Voor informatie kunt u terecht bij Marion Reuvers of Jan Wezendonk.


01 mei 00 14:02

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie