Paybox.net brengt 'betalen per GSM' naar Europa

Datum nieuwsfeit: 03-05-2000

PAYBOX.NET

paybox.net AG brengt 'betalen per GSM' naar Europa
Wiesbaden, 3 mei 2000 - De paybox.net AG bereidt de internationale Roll-out voor van het wereldwijd eerste betalingssysteem per GSM voor de grote massa. In mei wordt de Paybox op de Duitse markt gebracht en nog tijdens het tweede kwartaal 2000 wordt de introductie van het produkt in andere Europese landen voorbereid, ten eerste in Oostenrijk, Spanje, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Scandinavië. Het internationaliseringsconcept plant voor de afzonderlijke landen een samenwerking met lokale partners op het gebied van telecommunicatie en financieel beheer. Eerste gesprekken werden reeds in verschillende landen gevoerd. Tegelijkertijd met de startfase in Duitsland werden in Oostenrijk succesvolle tests doorgevoerd. paybox.net AG wordt ondersteund door de Deutsche Bank AG, die sinds februari een deelname van 50 procent aan de Duitse Start-up-onderneming heeft.

In Duitsland maakt de Paybox vanaf mei quasi van de ene op de andere dag 25 miljoen GSM's tot universeel inzetbare terminals. Het snelle, gemakkelijke en zekere alternatief tot de reeds bestaande betalingssystemen wordt op middellange termijn overal daar ter beschikking staan waar momenteel nog contant, met cheque of creditcard wordt betaald. Om te beginnen wordt de Paybox in Internet ingevoerd, maar al vanaf juni zal het mogelijk zijn mobiele dienstverleners zoals taxichauffeurs en de pizza-service op deze manier te betalen.

Voorwaarden voor het gebruik van de Paybox zijn slechts een GSM en een girorekening. De bediening is erg gemakkelijk: Bij de Online-aankoop kiest de klant het goederenpakket en kiest dan 'Paybox - betalen per GSM'. Daarna geeft hij zijn GSM-nummer aan. Enkele seconden later klingelt de GSM en een stem noemt het bedrag en de begunstigde. Door het ingeven van een Paybox-PIN van vier cijfers op de GSM verleent de klant toestemming voor de betaling. De procedure duurt ongeveer 30 seconden. Betaling geschiedt door automatische afschrijving. De betaling zelf wordt via de Deutsche Bank afgewikkeld. De betalingsbevestiging in het GSM-net is losgekoppeld van de eigenlijke afwikkeling van de betaling, die via de bank loopt.

De eenmalige installatie van de Paybox in het Internet duurt maximaal vijf minuten. De aanmelding is vanaf nu mogelijk onder www.paybox.net. Tot het eind van dit jaar zullen alleen in Duitsland al minstens
100.000 eindverbruikers per Paybox in Internet en de 'reële wereld'
1200 verschillende bedrijven betalen.

Paybox-Pressestelle
c/o Cohn & Wolfe Public Relations GmbH