Datum nieuwsfeit: 03-05-2000
TNT Post Groep

Frankeren via het internet

3 mei 2000

Meer informatie over digitaal frankeren van post op speciale internetsite

PTT Post gaat als eerste postbedrijf in Europa een digitale postzegel op de markt brengen die via internet 24 uur per dag, zeven dagen per week kan worden aangeschaft. Elke digitale zegel bevat een speciale en unieke streepjescode. Vooral voor ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf biedt de nieuwe dienst uitkomst. Deze bedrijven besparen graag de tijd die ze nu kwijt zijn met het kopen en plakken van postzegels.

Nederland is het eerste land in Europa waar de digitale postzegel wordt geïntroduceerd. PTT Post gaat met een honderdtal ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf en ruim twintig particulieren, onderzoek doen naar twee manieren van digitaal frankeren. De gebruiker koopt via het internet frankeertegoed bij PTT Post.

In het ene geval wordt er gebruik gemaakt van een speciale zegelprinter. De zegelprinter berekent automatisch de juiste frankeerwaarde door een geïntegreerde weegschaal en print de digitale zegel op een zelfklevend etiket. Dit zelfklevende etiket kan vervolgens als frankering op een brief of een pakket worden geplakt. In het andere geval wordt gebruik gemaakt van een normale pc en printer. In een programma moet naast een frankeerwaarde ook een adres worden ingevuld. Het programma print naar keuze de digitale zegel op een envelop of direct op de brief. Wanneer de zegel op de brief wordt geprint, is er een envelop met twee vensters nodig: één voor het adres en één voor de zegel.

Ook post met digitale frankering mag gewoon in de rode brievenbussen van PTT Post. Speciale scanners in de sorteercentra 'lezen' de digitale zegels. Elke zegel herbergt naast de frankeerwaarde essentiële informatie voor tracking en tracing en goede verzending en bezorging van het poststuk. Bovendien is hij beveiligd tegen fraude.

Mensen die meer willen weten over het digitaal frankeren van post kunnen de speciale internetsite www.digitalezegel.com bezoeken.

Achtergrond informatie:
Tot nu toe wordt de digitale zegel alleen nog maar in de Verenigde Staten verkocht. PTT Post streeft ernaar om de digitale zegel in 2001 te introduceren op de Nederlandse markt. Deze zomer zal een test worden gehouden met de zegelprinter van het Franse Neopost. Voor de andere manier van digitaal frankeren worden gesprekken gevoerd met de Amerikaanse bedrijven E-Stamp, Pitney Bowes en Stamps.com die in de Verenigde Staten actief zijn met US Postal Services. Daarnaast ontwikkelt PTT Post haar eigen systeem op dit gebied.
De informatie die is opgeslagen in de digitale postzegels wordt gelezen met speciale scanners. Doordat PTT Post beschikt over hypermoderne sorteermachines is het invoeren van een dergelijk systeem in ons land een stuk eenvoudiger. Omdat de postbedrijven in andere landen nog niet zover zijn, zal het voorlopig nog niet mogelijk zijn om een digitale postzegel te gebruiken voor post die naar het buitenland wordt gestuurd.