Microsoft komt met Windows Media Player 7

Datum nieuwsfeit: 03-05-2000
Microsoft biedt PC-gebruikers geheel nieuwe audio- en video-ervaring met bètaversie van Windows Media Player 7

Vernieuwde WindowsMedia.com-site uitgebreid met nieuwe mogelijkheden en breder content-aanbod; I-Jam MultiMedia lanceert Win-Jam Digital Music Player met ondersteuning voor Windows Media Formaat

Schiphol-Rijk/Brussel, 3 mei 2000 - Microsoft maakt bekend dat de bètaversie van Windows Media Player 7 per direct kosteloos beschikbaar is op www.microsoft.com/windowsmedia/ en windowsmedia.com/. Deze nieuwe versie verschaft gebruikers nieuwe mogelijkheden op het gebied van digitale media, waaronder het afspelen van CD-audio, streaming en lokaal opgeslagen audio- en video, jukebox-faciliteiten voor het opnemen van CD's, mediabeheer en Internet-radio. Ook is WindowsMedia.com, de populaire audio- en videogids op het web, volledig vernieuwd. De nieuwe site biedt betere zoekmogelijkheden, geïntegreerde toegang tot informatie over artiesten en albums, en één van de meest omvangrijke selecties van downloadbare muziek van zowel de grote als kleinere onafhankelijke muzieklabels.

Bètaversie Windows Media Player 7
De bètaversie van Microsoft Windows Media Player 7 beschikt over een aantal nieuwe eigenschappen en mogelijkheden, waarmee gebruikers kunnen genieten van optimale audio- en videokwaliteit, en die het gebruiksgemak verhogen. Tot deze nieuwe eigenschappen behoren de SRS WOW 3-D geluidstechnologie, verbeteringen in audio- en videoweergave, uitgebreide ondersteuning voor draagbare apparaten en opslagmedia, en nieuwe mogelijkheden om de player aan te passen.

Windows Media Player 7 bèta is met name verbeterd op de volgende vier gebieden:

* Beste audio- en video-ervaring - Windows Media Player is het eerste PC-softwareproduct dat is voorzien van de innovatieve SRS WOW-audiotechnologie, waarmee een panoramisch 3D-geluid mogelijk is en welke een diep, rijk basgeluid biedt op alle typen PC-speakers. De bètaversie biedt tevens sterk verbeterde audio- en videoweergave, en is onder ander in staat om videofilms af te spelen met een snelheid van 60 frames per seconde. Windows Media Player 7 optimaliseert automatisch de videokwaliteit voor iedere verbindingssnelheid, zodat de videoweergave vloeiend blijft bij zowel een 28k8 modemverbinding als bij breedbandsnelheden.
* Alles-in-één functionaliteit - Dankzij een nieuwe radiotuner en integratie met het vernieuwde WindowsMedia.com, kunnen gebruikers gemakkelijker informatie over artiesten, films, muziek, nieuws, Internet-radiostations en nog veel meer vinden. Windows Media Player 7 verenigt diverse functies in één, gemakkelijk te bedienen applicatie.

* Gebruiksgemak - Met Windows Media Player 7 is het mogelijk om via één muisklik muziek over te zetten op populaire draagbare players voor digitale muziek en opslagmedia. Daartoe behoren de nieuwe Win-Jam Digital Music Player van I-Jam MultiMedia (zie verderop in dit bericht), de RCA Lyra, Pocket PC's en handheld PC's, CompactFlash, SmartMedia, en de Iomega Jazz-, Zip- en Click!-drives.

* Uitgebreide aanpassingsmogelijkheden - Nieuwe 'skins' en visualisaties zorgen voor meer interactie, spanning en vergaande mogelijkheden om Windows Media Player aan te passen aan de persoonlijke wensen en voorkeuren van de gebruiker. Tot deze mogelijkheden behoren animaties, andere gebruikersinterfaces en kleuren. Ook kunnen content providers hun eigen 'skins' ontwikkelen, zodat een player kan worden ontworpen op basis van een bedrijfs- of productlogo, of rondom een artiest.

Sterk vernieuwde WindowsMedia.com biedt nieuwe mogelijkheden en meer content Microsoft heeft tevens de WindowsMedia.com-site drastisch verbeterd, met krachtige zoek- en navigatiemogelijkheden, geïntegreerde toegang tot informatie over artiesten en albums van de All Music Guide van Alliance Entertainment, alsmede een van meest omvangrijke selecties van downloadbare muziek. Om deze mijlpaal te vieren is Microsoft gestart met de 'Week of WindowsMedia.com', die tot en met 8 mei voortduurt. Gedurende deze periode treffen bezoekers op de site exclusieve content aan van diverse bekende artiesten, video-opnames van liveconcerten van House of Blues, filmtrailers van het Cannes Film Festival en nog niet eerder getoonde scenes van bekende films. Dagelijks worden op windowsmedia.com speciale attracties getoond.

WindowsMedia.com ontwikkelt momenteel een van de meest omvangrijke indexen van downloadbare muziek van zowel grote als kleinere onafhankelijke muzieklabels. Inmiddels zijn er al 60.000 muziektracks beschikbaar en de komende weken zal dit aantal worden uitgebreid met nog eens 40.000 tracks. Deze muziektracks zijn beschikbaar via Amplified.com, Atlantic Records, Atomic Pop, Del-Fi, edge102.com, Epitonic, Global Music Network, House of Blues Digital, K-tel, Launch.com, Ministry of Sound, MTV.com, Mudhut, Music Choice, Musicdownloads.com, Musicmaker.com, Raveworld, Remotemusic.com, Rioport, Tower Records en VH1.com.

Tijdens de 'Week of WindowsMedia.com' kunnen bezoekers onder andere een exclusieve remix van Christina Aguilera's 'What a Girl Wants' downloaden, alsmede een interview met Jennifer Lopez, de muziekvideo van Madonna's 'American Pie', Whitney Hourston's 'I'm Every Woman' en 'Oops!... I Did It Again' van Britney Spears. Ook zal er een speciaal pakket beschikbaar komen ter gelegenheid van het verschijnen van de film 'Jaws' op DVD, met onder andere een 'Jaws'-skin voor Windows Media Player 7 en nog niet eerder vertoonde filmopnames.

Win-Jam Digital Music Player
I-Jam MultiMedia en Microsoft introduceren eerste player voor digitale muziek die exclusief het Windows Media-formaat ondersteunt. De Win-Jam Digital Music Player zal in juli van dit jaar in de VS beschikbaar komen en wordt later dit jaar tevens in Europa verwacht. Dankzij het Windows Media-formaat biedt de Win-Jam Digital Music Player muziek in CD-kwaliteit bij een bestandgrootte die slechts half zo groot is als bij MP3-bestanden in een gelijke kwaliteit. Dit betekent dat de Win-Jam plaats biedt aan twee maal zo veel muziek als vergelijkbare spelers die alleen het MP3-formaat ondersteunen. Daarnaast is de Win-Jam een SDMI (Secure Digital Music Initiative) -apparaat waarmee versleutelde muziek en content kan worden afgespeeld. Dankzij deze technologie kunnen consumenten de populairste digitale muziek van artiesten betrekken en wordt e-commerce van digitale muziek verder gestimuleerd.

Meer informatie over de Win-Jam Digital Music Player is te vinden op www.ijamworld.com.

Windows Media Technologies
Windows Media Technologies is een toonaangevend platform voor digitale media en biedt consumenten, content providers, solution providers, software-ontwikkelaars en organisaties een hoge audio- en videokwaliteit. Windows Media Technologies, dat ondermeer Windows Media Player, Windows Media Services, Windows Media Tools en de Windows Media SDK omvat, kan kosteloos worden gedownload van
www.microsoft.com/windows/windowsmedia/. De Windows Media Player is beschikbaar in 24 verschillende talen en er zijn inmiddels ruim 100 miljoen exemplaren van in gebruik.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.
Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 -
704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.