PvdA wil investeringen in Waterbus en Fast Ferry

Partij van de Arbeid

PvdA wil investeringen in Waterbus en Fast Ferry

3 mei 2000 PvdA-Voorlichting

Het PvdA Tweede Kamerlid Rik Hindriks heeft minister Tineke Netelenbos vragen gesteld over de Fast Ferry en de Waterbus. Sinds oktober 1999 vaart tussen Rotterdam en Dordrecht de Fast Ferry. Tussen de Drechtsteden Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam varen waterbussen. Volgens artikelen in De Dordtenaar vallen de passagiersaantallen tegen. Rik Hindriks heeft de minister gevraagd of zij deze berichten kent en hoe zij de stand van zaken beoordeelt. Verder wil hij weten welke knelpunten er zijn en of de minister bereid is bij te dragen aan noodzakelijke investeringen.

In het najaar van 1999 ging met veel feestgedruis en omgeven door publiciteit het experiment in de Drechtsteden van start. Inmiddels is van het aanvankelijke optimisme niet veel meer over. Achter gesloten deuren wordt vergaderd over tegenvallende passagiersaantallen. Er lijkt niet voldoende gekeken te zijn naar de wensen van de reiziger. Er is vooral nieuw aanbod gecreëerd. In plaats van een start vlak voor de zomer leidden vertragingen tot een start in de regen en de kou. Bij de startwaren de voorzieningen niet op peil en vertoonden de schepen allerlei kinderziekten. De halfuurs dienstregeling van de Fast Ferry kon niet gehandhaafd worden door problemen met de golfslag. De marktintroductie van het nieuwe vervoerproduct werd een flop. Maar met het basisproduct is niets mis. Mooie schepen, goede comfortabele stoelen en vriendelijke hulpvaardige bemanningsleden. De tocht met Waterbus en Fast Ferry is elke keer weer een genoegen. De dienstregeling van de Fast Ferry en de Waterbus moet sterk vereenvoudigd en verbeterd worden. In plaats van elke 40 minuten behoren er elk half uur afvaarten te zijn. Provincie en Rijk kunnen zorgen dat enkele miljoenen worden geïnvesteerd in de infrastructuur en de regelgeving zodat de schepen weer overal op topsnelheid kunnen varen. Het vervoerbedrijf behoort te investeren in een eenvoudige, overzichtelijke op de klant afgestemde dienstregeling, een agressieve commerciële aanpak en zo nodig uitbreiding van de vloot. De Drechtstedengemeenten, Ridderkerk en Rotterdam dienen gezamenlijk te investeren in de omgeving van de opstapplaatsen en in de opstapplaatsen zelf. Rik Hindriks roept minister Netelenbos op om bij te springen als er een plan met voldoende lokaal en provinciaal draagvlak komt.

Voor meer informatie:

Rik Hindriks: 070 318 27 77