BSA wil bedrijven wapenen tegen illegale software

Datum nieuwsfeit: 04-05-2000

BSA wil bedrijven wapenen tegen illegale software

Nieuwe tools voor efficiënt softwaremanagement

(Amsterdam, april 2000) - Vanaf vandaag zijn via de Business Software Alliance een aantal nieuwe tools voor efficiënter en effectiever software- en licentiebeheer verkrijgbaar. Het gaat om een sterke audit tool (GASP* ) en twee nieuwe informatiepakketten. Alle tools zijn te downloaden of te verkrijgen via het gratis telefoonnummer van de BSA.

GASP

In veel snel groeiende bedrijven heeft het management niet altijd zicht op de in het bedrijf geïnstalleerde software en het aantal licenties. Om een efficiënte en effectieve licentiepolitiek te voeren is dit echter wel nodig. Op zich is het aanbieden van inventarisatiepakketten door BSA niets nieuws; dit gebeurt al enige tijd. Deze tools bleken echter, vooral in netwerkomgevingen, niet altijd te volstaan. Daarom biedt de BSA op haar website nu GASP aan, dat ook in netwerkomgevingen goed te gebruiken is.

Met GASP, een product van Attest Systems Inc., kunnen bedrijfsleiders inzicht krijgen in de geïnstalleerde software om daarmee het aantal licenties zelf op een efficiënte en effectieve manier te kunnen beheren. Jos Heijmans, voorzitter BSA Nederland zegt hierover: "Een gedetailleerde inventarisatie van alle geïnstalleerde software vormt voor de bedrijfsleider een solide basis om het aantal licenties daarmee in overeenstemming te brengen en zo illegaal softwaregebruik uit te bannen. Dit is niet alleen een kwestie van ethiek, maar beschermt de onderneming ook tegen eventuele gerechtelijke acties ingevolge illegaal softwaregebruik." Met de gratis distributie van GASP wil de BSA bedrijfsleiders steunen in hun inspanningen voor legaal softwaregebruik. "Bij veel managers bestaat wel de wil een correcte licentiepolitiek te voeren, maar het ontbreekt hen vaak aan de tools om dit effectief in de praktijk te brengen," aldus Jos Heijmans.

Met de door de BSA aangeboden versie kunnen 100 audits uitgevoerd worden tot
60 dagen na het downloaden van het pakket. Hiervoor kan naar de Nederlandse BSA-website ( www.bsa.nl) gesurft worden. Daar is een link te vinden naar de website van Attest Systems.
De BSA-handleiding voor Software Management

Om vanuit een gedetailleerd overzicht van de geïnstalleerde software tot een degelijke licentiepolitiek te komen, is kennis omtrent auteursrecht en illegale software onontbeerlijk. Daarom biedt de BSA via zijn website ook een nieuwe informatiebrochure aan, 'De BSA-handleiding voor software management'. Dit document gaat uitvoerig in op alle aspecten van illegale software: wat is illegale software, wat zijn de risico's (juridisch en op het vlak van support en functionaliteit) en de macro-economische gevolgen, hoe kan men zich beschermen tegen illegale software, waar kan men terecht voor informatie en advies.... De brochure is te downloaden via www.bsa.nl/gsm_ryt.html.

Resellers handboek

Resellers geven regelmatig advies aan bedrijven op het gebied van softwaremanagement. Bovendien worden eerlijke resellers vaak geconfronteerd met de extreem lage prijzen van minder goedmenende collega's, die hun prijsvoordeel baseren op illegale software. Het is dan ook belangrijk dat resellers goed geïnformeerd zijn als het over illegale software gaat. Om hierbij van dienst te kunnen zijn, biedt de BSA hen een nieuwe informatiebrochure aan. Jos Heijmans: "De reseller is de directe contactpersoon en het aanspreekpunt voor bedrijven als het om software gaat. Met deze handleiding hebben zij een extra hulpmiddel om hun klanten terdege te informeren en juist te reageren wanneer zij zelf met illegale software geconfronteerd worden . Immers, illegale software betekent ook voor deze mensen een enorm verlies." Ook het 'Resellers handboek' is te downloaden via www.bsa.be/nl/gsm_ryt.html.

Voor de redactie

Sinds 1998 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten. Zij pleit voor een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen illegaal softwaregebruik. De volgende leden van de BSA zijn wereldwijd lid: Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Compaq, Corel Corporation, Intel, Intuit, Lotus Development, Macromedia, Microsoft, Network Associates and Symantec. BSA-leden die participeren in de Nederlandse BSA-activiteiten zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft en Symantec.

Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Bel voor meer informatie:

Sterk Werk Communicatie B.V.

Janine de Jong of Mirjam van Avezaath

Telefoon: (010) 456 78 49, Email: (janine@sterkwerk.nl) of (mirjam@sterkwerk.nl)