Presentatie van DTI’s Information Security Breaches Survey

Datum nieuwsfeit: 04-05-2000
Zestig procent Engelse ondernemingen meldt informatie-inbraak

DTI’s Information Security Breaches Survey 2000 gepresenteerd op Infosecurity Europe

Amsterdam, 4 mei 2000 - Op de informatiebeveiligingsbeurs Infosecurity Europe werden de resultaten bekendgemaakt van Engeland's grootste onderzoek op het gebied van informatiebeveiliging. Uit dit jaarlijkse onderzoek - gehouden onder meer dan 1000 ondernemingen - bleek dat 60% van alle ondervraagde bedrijven in de afgelopen twee jaar een of andere vorm van informatie-inbraak heeft meegemaakt. Bijna tweederde van deze bedrijven geeft vervolgens aan dat er in hun organisatie sindsdien niets is gewijzigd. Veertig procent van de inbraken was een gevolg van een menselijke fout. De schade per inbraak liep uiteen van 70.000 gulden tot bijna 400.000 gulden.

De uitkomsten van het onderzoek werden gepresenteerd door Patricia Hewitt, de Engelse minister die is belast met e-commerce op de Reed Elsevier beveiligingsbeurs Infosecurity Europe in Londen. Een andere opvallende uitkomst was dat veel ondernemingen die externe elektronische verbindingen hebben, geen gebruikmaken van een firewall (82%) of websitebescherming (59%). Minder dan 37% van de bedrijven gaf aan een beveiligingsaudit te hebben ondergaan of op een andere manier systematisch in kaart te hebben gebracht hoe het met de beveiliging van het bedrijf gesteld was. Uiteindelijk bleek maar een op de zeven bedrijven uberhaupt een beveiligingsbeleid te hebben.

De uitkomsten tonen grote overeenkomsten met het onderzoek dat Infosecurity.nl afgelopen jaar rond de Nederlandse editie van deze beurs in Nederland liet uitvoeren. Uit dit onderzoek bleek dat in 1999 ongeveer 75% slachtoffer was geworden van een of andere vorm van informatiecriminaliteit.

Edo Roos Lindgreen, Senior Manager van de unit Corporate Information Security (CIS) bij KPMG Information Risk Management, is niet verrast door de uitkomsten van het onderzoek. "Keer op keer blijkt dat in de euforie rond e-business het aspect beveiliging een ondergeschoven kind is. Ofschoon wij het aantal aanvragen voor security audits het afgelopen jaar sterk hebben zien groeien, staat deze toename toch in geen verhouding tot de explosieve groei van e-commerce zelf. De groei van de criminaliteit houdt daarmee echter wel gelijke tred."

Op 19 en 20 oktober 2000 organiseert Reed Exhibition Companies voor de tweede keer de beurs Infosecurity.nl in de Jaarbeurs in Utrecht. Informatie over Infosecurity.nl - zoals het seminarprogramma en de registratie - is verkrijgbaar via www.infosecurity.nl.

Over Reed Exhibitions Netherlands
Reed Exhibitions Netherlands is onderdeel van Reed Exhibition Companies: wereldwijd marktleider in de organisatie van beurzen en tentoonstellingen. In Nederland organiseert Reed Exhibitions onder andere de beurzen Geldzaken, Nursing, Powder & Bulk Solids, E-Business Expo en Infosecurity.nl. Meer informatie over Reed Exhibitions Netherlands is te vinden op www.reedexpo.nl
Meer informatie voor redacties:

Reed Exhibition Companies
Editha Derksen